مقالات

عوارض استرس در زنان

عوارض استرس در زنان نسبت به مردان تا حدودی متفاوت است. این در حالی است که استرس در زنان می تواند منجر به بروز عوارض زیادی بر چرخه قاعدگی و باروری آنها داشته باشد. از طرفی هم راهکارهای زیادی برای پیشگیری از بروز عوارض ناشی از استرس در زنان وجود دارد.

استرس یک تجربه رایج است که بر افراد در هر سن، جنسیت و پیشینه تأثیر می گذارد. با این حال، تشخیص استرس در زنان بسیار سخت تر است. زیرا علائم استرس در زنان نسبت به مردان تفاوت های زیادی دارد و زنان استرس را به شکل متفاوت تری تجربه می کنند. به عنوان مثال، استرس در زنان، گاهی به صورت درد مزمن، بیماری های خود ایمنی، افسردگی و اختلالات اضطرابی ظاهر می شود.

به همین دلیل مدیریت استرس مزمن در زنان نسبتا چالش برانگیزتر است، اما شناسایی منبع استرس به عنوان اولین گام برای بهبودی بسیار مفید واقع می شود. به عنوان مثال استفاده از یک دفترچه یادداشت یکی از ساده ترین راهکارها است که به شما کمک می کند تا بتوانید هرگونه محرک استرس یا الگوهای منفی که ظاهر می شوند را تشخیص دهید. این کار به شما کمک می کند تا از آنچه که باعث استرس مزمن در شما می شود درک بهتری پیدا کنید.

علاوه بر این، تا جایی که ممکن است تکنیک‌های آرام‌سازی را در زندگی روزمره خود بگنجانید. سعی کنید همیشه خودتان را در اولویت قرار دهید و در فعالیت هایی شرکت کنید که باعث شادی شما می شود. اما اگر به دنبال راهکارهای موثرتری برای پیشگیری از عوارض استرس در زنان هستید، این مقاله از تکین دارو را تا انتها بخوانید و اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

رایج ترین عوارض ناشی از استرس در زنان چیست؟

استرس مزمن به روش های مختلف سلامت کلی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. با اینکه هم مردان و هم زنان از نظر فیزیکی تحت تأثیر استرس قرار می گیرند، اما زنان واکنش های فیزیولوژیکی منحصر به فردی را به عوامل استرس زا نشان می دهند. برخی از مهمترین عوارض استرس در زنان، عبارت است از:

عوارض استرس بر قاعدگی زنان تاثیر استرس بر باروری زنان تاثیر استرس بر خواب زنان
·         نامنظمی دوره‌های قاعدگی

·         زودتر یا دیرتر شدن دوره‌های قاعدگی

·         تغییر در مدت زمان دوره‌های قاعدگی

·         افزایش درد و ناراحتی در دوره‌های قاعدگی

 

·         اختلال در سیکل‌های تخمک‌گذاری

·         کیفیت تخمک‌ها

·         تأخیر یا مشکلات در بارداری

·         کاهش میزان موفقیت در درمان‌های باروری

 

·         بیداری شبانه

·         کاهش کیفیت خواب

·         اختلالات در الگوی خواب

·         افزایش ترس از خواب

 

بی نظمی های قاعدگی

یکی از مهمترین عوارض استرس در زنان، بی نظمی های قاعدگی است.  استرس مزمن باعث نامنظم شدن چرخه های قاعدگی، پریود نشدن یا بروز شدیدتر علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می شود. در واقع بین سطوح بالای استرس و مشکلات قاعدگی مانند آمنوره ارتباط بسیار زیادی وجود دارد.

کاهش میل جنسی

وقتی زنی استرس دارد، طبیعتا رابطه جنسی آخرین چیزی است که به ذهنش می رسد. دوره های طولانی استرس باعث می شود کورتیزول هورمون های جنسی را سرکوب کند و در نتیجه بر تمایلات جنسی زنان تأثیر بگذارد. در این شرایط حتی اگر زن رابطه جنسی مشارکت کند، ممکن است به طور کامل حضور نداشته باشد و احساس لذت نکند.

مشکلات باروری

استرس مزمن با مشکلات ناباروری در زنان همراه است. استرس ناشی از تلاش برای باردار شدن نیز می تواند مشکل را تشدید کند. همچنین استرس مزمن خطر عوارض بارداری مانند زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن را به ویژه در زنان جوان افزایش می دهد.

تغییرات خلق و خو

یکی از مهمترین عوارض استرس در زنان به تغییرات خلق و خو در آنها مرتبط می شود. به نحوی که استرس مزمن، موجب اختلال در تعادل هورمون های بدن می شود که این مساله نیز به نوبه خود بر خلق و خو و سلامت کلی زنان تأثیر می گذارد. ابتلا به تغییرات هورمونی اغلب با مشکلاتی مانند تحریک پذیری و زودرنجی در زنان همراه است.

افزایش حساسیت به درد

یکی از مهمترین عوارض استرس در زنان این است که آستانه تحمل درد را کاهش می دهد و زنان را مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سردردهای تنشی، حملات میگرنی و دردهای مزمن می کند. زنان عموماً نسبت به مردان حساسیت بیشتری به درد نشان می‌دهند و آستانه تحمل درد آنها در مقایسه با مردان بسیار کمتر است.

مشکلات قلبی عروقی

افزایش کورتیزول تولید شده ناشی از استرس مزمن فشار خون و سطح کلسترول را افزایش می دهد و در نتیجه خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی عروقی بالا در زنان می رود. حتی به نظر می رسد احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی در زنان نسبت به مردان بیشتر است. برای همین به زنان توصیه می شود به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری از بروز عوارض استرس در زنان باشند.

مشکلات گوارشی

بدن در پاسخ استرس فرایند هضم را سرکوب می کند تا بتواند انرژی بدن را برای مقابله با استرس افزایش بدهد. این مساله اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، زخم معده و رفلاکس اسید می شود.

یائسگی زودرس

استرس با ترشح هورمون کورتیزول فعالیت تخمدان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه عملکرد تخمدان ها کاهش پیدا می کند و میزان هورمون استروژن در بدن کاهش می یابد. به همین علت اغلب پزشکان یائسگی زودرس را یکی از مهمترین عوارض استرس در زنان می دانند.

ضعف سیستم ایمنی

پاسخ استرس عملکردهای طبیعی بدن را سرکوب می کند و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود. این مساله زنان را در برابر ابتلا به عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیرتر می کند.

کاهش سلامت پوست

 استرس باعث ابتلا به بیماری هایی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس می شود. همچنین چروک های پوستی به خصوص در دست ها، اطراف لب ها و گوشه چشم ها یکی از مهمترین عوارض استرس در بدن زنان است.

عوارض استرس بر پوست - تکین فارمد
یکی از نامطلوب ترین عوارض استرس مشکلات پوستی در زنان است.

مهمترین عوامل استرس زا در زنان کدامند؟

استرس اغلب در اثر عوامل بیرونی و درونی متعددی ایجاد می شود. به عنوان مثال، زنان اغلب با طیف وسیعی از عوامل استرس زا مرتبط با کار، مانند ساعات طولانی کار، حجم کاری زیاد، درگیری با همکاران یا مدیران، و عدم کنترل بر وظایف کاری مواجه می شوند.

در ادامه استرس ناشی از مشکلات اقتصادی است که اغلب به دنبال درآمد کم، از دست دادن شغل، تحمیل هزینه های غیرمنتظره و البته بحران هزینه های زندگی رخ می دهد.

مسائل مربوط به خانواده و روابط، مانند مسئولیت مراقبت از کودکان، تعارضات روابط و چالش های والدین یکی دیگر از عوامل مهم استرس در زنان است. بنابراین جای تعجب نیست که آسیب های ناشی از حوادثی مانند طلاق، بیماری و سوگ نیز می تواند منجر به استرس شود.

در نهایت همه این محرک های محیطی گاهی با عوامل هورمونی مانند یائسگی ترکیب می شوند. که این مساله اغلب با تشدید استرس همراه است.

انواع استرس در زنان چیست؟

استرس، یک تجربه ناخوشایند برای همه است. زنان به طور بالقوه گاهی بیش از یک نوع استرس را در آن واحد تجربه می کنند. استرس زنان شامل انواع زیر است:

انواع استرس در زنان توضیح استرس
استرس حاد نوعی استرس کوتاه مدت است که در پاسخ به یک اتفاق خاص مانند مهلت کاری رو به اتمام و یا ترافیک ایجاد می شود.
استرس اپیزودیک زمانی رخ می دهد که فرد دوره های مکرر استرس حاد را تجربه می کند که منجر به الگوی استرس مزمن می شود.
استرس مزمن زمانی رخ می دهد که فرد استرس های مداوم و بیش از حدی را تجربه می کند که احساس می کند قادر به کنترل یا مدیریت آنها نیست.

همانگونه که در جدول بالا مشاهده می کنید استرس مزمن یکی از شدیدترین انواع استرس است که تأثیرات منفی جدی بر سلامت جسمی و روانی دارد. تحقیقات نشان می دهد زنان 30 درصد بیشتر از مردان در معرض این استرس طولانی مدت قرار دارند.

بنابراین شما باید بتوانید علائم و نشانه‌های نوع استرسی که تجربه می‌کنید را بشناسید تا بتوانید به عامل و محرک اصلی آن پی ببرید و برای غلبه بر آن قدم بردارید. درک تفاوت بین هر نوع استرس کلید این فرآیند است.

تفاوت عوارض استرس در زنان و مردان

بررسی ها نشان می دهد که سطوح استرس در زنان بسیار بیشتر از مردان است. درصد زیادی از مردم سطوح استرس نرمال تا کمی را در زندگی تجربه می کنند. اما وقتی افراد بر اساس جنسیت تقسیم می شوند، زنان  استرس بیشتری را نسبت به مردان  گزارش می دهند. در واقع بر اساس آمار زنان 25 درصد بیشتر از مردان به درجات متفاوت استرس مبتلا می شوند.

عوارض استرس و اضطراب بر زنان و مردان - تکین فارمد
عوارض استرس و اضطراب در زنان و مردان میتواند متفاوت است.

همچنین واکنش مردان و زنان نسبت به استرس هم از نظر واکنش های فیزیولوژیکی و هم از نظر رفتاری با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت های جنسیتی بیش از هر چیز تحت تأثیر ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، هورمونی و اجتماعی قرار دارند.

یکی دیگر از تفاوت های مهم این است که زنان و مردان هر کدام از راهبردهای متفاوتی برای مدیریت استرس استفاده می کنند. بسیاری از زنان در اولین قدم برای کنترل استرس خود از روان شناس راهنمایی می گیرند. زنان به طور قوی اعتقاد دارند که مشاوره با روان شناس برای تغییر در سبک زندگی، اصلاح رفتار و کنترل استرس بسیار مفید واقع می شود. در حالی که مردان اعتقاد ضعیف تری به اثربخشی مشاوره دارند.

همچنین زنان برای مدیریت استرس اغلب از راهکارهایی مانند مطالعه،  گذراندن وقت با خانواده یا دوستان، نماز خواندن، شرکت در مراسم مذهبی، خرید، ماساژ درمانی، آبگرم و مراجعه به روان شناس استفاده می کنند. در حالیکه مردان بیش از هر چیز از به ورزش پناه می برند. از نظر مردان ورزش بهترین تکنیک برای مدیریت استرس محسوب می شود.

راهکارهای مدیریت عوارض استرس در زنان

فرآیند کاهش استرس از طریق تکنیک‌های ساده به راحتی امکان پذیراست.  شما باید برای مقابله با استرس به خوبی مجهز شوید. زنان می توانند استرس را از طریق استراتژی های زیر مدیریت کنند:

مدیریت استرس در زنان - تکین فارمدورزش منظم

ورزش و فعالیت بدنی باعث آزاد شدن هورمونی به نام اندورفین در بدن می شود. اندورفین، جزء ترکیبات شییمایی طبیعی است که به کاهش استرس و بهبود خلق و خو و حتی پیشگیری از بروز عوارض استرس در زنان کمک می کند.

رعایت رژیم غذایی سالم

رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی می تواند به سلامت کلی و مدیریت استرس کمک کند. اجتناب از مصرف بیش از حد الکل و کافئین نیز در کاهش سطح استرس و ارتقای سلامت و تندرستی بسیار موثر است.

خواب کافی

کمبود خواب اغلب با تکانه های عصبی همراه است. زنانی که خواب و استراحت کافی دارند اغلب در مواجهه با مشکلات مختلف واکنش های عاطفی بهتری دارند. برنامه خواب ثابت بدن را برای مقابله با علائم استرس آماده تر می کند.

حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی یک عامل محافظتی مهم برای سلامت روان، به ویژه در میان زنان جوان است. گذراندن وقت با عزیزان و درگیر شدن در فعالیت‌هایی که برای شما شادی می‌آورند می‌تواند به کاهش سطح استرس و تقویت احساس شادی و پیشگیری از بروز عوارض استرس در زنان کمک کند.

شکرگزاری

برای تمرکز بر جنبه های مثبت زندگی و کاهش تمرکز بر عوامل استرس زا، یک دفترچه شکرگزاری برای خود تهیه کنید.  مرور مطالبی که در دفتر خود می نویسید به شما یادآوری می کند که هنوز نقاط مثبت زیادی در زندگی خود دارید که می توانید با تکبه بر آن از پس مشکلات و استرس های ناشی از آن بربیایید.

سخن آخر در عوارض استرس در زنان

زنان به دلیل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و فرهنگی، استرس را به صورت متفاوت تری از مردان تجربه می کنند. عوارض استرس در زنان می تواند به صورت مشکلات جسمی و روانی، از جمله افسردگی و تغییر در الگوهای قاعدگی ظاهر شود.

بنابراین نکته مهم این است که بدانید استرس چگونه می تواند در بدن شما ظاهر شود تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه ای را برای کاهش این اثرات انجام دهید. اما راهکارهای نوینی برای پیشگیری از بروز عوارض استرس در زنان وجود دارد که برخی از آنها می تواند تاثیر زیادی در روند درمان استرس داشته باشند. یکی از این راهکارهای نوین، مصرف نوعی دارو است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می توانید با تکین دارو تماس بگیرید.

سوالات متداول در عوارض استرس در زنان

چرا تاثیر هورمون های استرس بر بدن زنان نسبت به مردان متفاوت است؟

سیستم لیمبیک در زنان در زنان عمیق‌تر از مردان است. در نتیجه زنان موقعیت های دردناک را برای مدت طولانی تری به خاطر می سپارند و واکنش هایی قوی تری نسبت به آن نشان می دهند.

بهترین راهکارها برای پیشگیری از بروز عوارض استرس در زنان چیست؟

تعیین حد و مرزها و درک اینکه باید به اهداف غیرواقعی نه بگویید برای کاهش استرس مزمن، امری حیاتی است. انجام این کار به کاهش استرس کمک می کند و مانع از سرخوردگی شما می شود.

زنان در چه شرایطی برای درمان استرس باید به روانشناس، مراجعه کنند؟

اگر متوجه شدید که استرس مزمن در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می کند، باید حتما از یک رون شناس راهنمایی بگیرید.

همچنین بخوانید:   تنش عضلانی در اضطراب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا