مقالات

ارتباط استرس و درد پشت سر

استرس و درد پشت سر تا حدودی با هم ارتباط دارند. به نحوی که استرس در برخی شرایط ممکن است منجر به بروز درد پشت سر شود. برای همین به این نوع از استرس، سردردهای تنشی گفته می شود. سردردهای ناشی از استرس شایع ترین نوع سردرد هستند. ممکن است در منابع آنلاین و آفلاین پزشکی متوجه شوید که این نوع سردرد به نام سردرد تنشی نیز شناخته می‌شود. به طور کلی افراد این نوع از سردردها را به شکل فشاری بر روی پیشانی و شقیقه توصیف می‌کنند.

انواع روش های درمانی خانگی برای رفع استرس و درد پشت سر یا سردرد تنشی وجود دارد. علاوه براین رژیم های دارو درمانی مختلفی نیز وجود دارد که در صورت عدم کاهش شدت علائم به کمک روش‌های خانگی، می‌توانید آنها را امتحان کنید.

سردرد تنشی، نوعی سردرد است که در صورت تجربه آن احساس می‌کنید که انگار یک نوار یا کش به صورت محکم پیرامون سر شما بسته شده است. در اثر استرس و درد پشت سر فشار زیادی بر پیشانی و شقیقه شما وارد می‌شود. به طور کلی در شرایط پر استرس و پر تنش ممکن است این نوع سردردها را احساس کنید.

عوامل زیادی باعث بروز سردرد تنشی می‌شوند. به همین علت ممکن است نتوانید از تجربه تمامی محرک‌های استرس و درد پشت سر پیشگیری کنید. با این حال اگر کمی دقت کنید، می‌توانید به کمک روش‌های مناسب از بروز سردردهای تنشی یا سردردهای ناشی از استرس پیشگیری کنید.

در نهایت اگر روش های درمان خانگی سردرد تنشی موثر نبود، می‌توانید از یک روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید. انواع روش های مبتنی بر مصرف دارو برای درمان استرس و درد پشت سر وجود دارد.  اگر به دنبال شناخت روش های درمانی خانگی و داروهای موثر بر رفع سردرد تنشی یا استرس و درد پشت سر هستید این مقاله از تکین دارو را تا انتها بخوانید.

انواع سردرد ناشی از استرس

در منابع پزشکی انواع سردردهای تنشی یا سردردهای ناشی از استرس بر اساس تعداد دفعات بروز آن دسته بندی می‌شود. به این ترتیب، انواع سردردهای تنشی یا سردردهای ناشی از استرس عبارت‌اند از:

سردرد تنشی نادر

 این نوع استرس و درد پشت سر به تعداد یک روز در ماه یا کمتر اتفاق می‌افتد.

سردرد تنشی اپیزودیک مکرر

 این نوع سردرد حداقل به مدت سه ماه و هر ماه ۱ تا 14 بار بروز می‌یابد.

سردرد تنشی مزمن

این نوع سردرد تنشی هر ماه بیش از 15 بار و به مدت سه ماه بروز‌ می‌یابد.

اگر هر یک از این سردردها را تجربه می‌کنید بهتر است به دنبال درمان آن باشید.

علائم استرس و درد پشت سر

در واقع سردردهای تنشی شایع ترین نوع انواع سردردهای اولیه هستند. محققان تخمین می‌زنند که بیش از 70 درصد افراد به صورت دوره ای سردرد تنشی را تجربه می‌کنند. معمولا سردردهای تنشی زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید:   خواص بابونه
علائم استرس و درد پشت سر - تکین فارمد
احساس فشرده شدن همراه یا انقباض عضلات گردن و شانه از علائم درد پشت سر ناشی از استرس.

سردرد تنشی ممکن است باعث احساس درد و فشار مداوم در پیشانی و طرفین سر شود. به گونه ای که فرد احساس می‌کند دو طرف سر او را فشار می‌دهند. همچنین سردرد تنشی علائم دیگری نیز دارد. علائم سردرد تنشی ممکن است در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. با این حال موارد زیر شایع ترین علائم استرس و درد پشت سر هستند:

  • تجربه فشار و درد خفیف تا متوسط به صورت ​​مداوم
  • احساس فشرده شدن دو طرف سر به سمت داخل جمجمه
  • احساس درد یا انقباض عضلات گردن و شانه
  • حساسیت نسبت به نور و صدا

علائم استرس و درد پشت سر در افراد می تواند به تدریج بروز پیدا کند. سپس ممکن است که فرد حدود 30 دقیقه آنها را تجربه کند. اما گاهی اوقات، تا یک هفته نیز طول می‌کشد. برخی از افراد مبتلا به سردرد تنشی مزمن ممکن است احساس کنند که همیشه با احساس درد و فشار ناشی از سردرد تنشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

علل استرس و درد پشت سر

محققان هنوز علت قطعی برای توصیف بروز سردرد تنشی یا سردرد همراه با استرس پیدا نکرده‌اند. با این حال برخی از محققین معتقدند که سردرد تنشی زمانی شروع می‌شود که ماهیچه های بین سر و گردن در اثر تنش و هیجان منقبض می‌شوند و یک موج عضلانی به سمت سر ایجاد می‌شود.

علل استرس و درد پشت سر - تکین فارمدبه طور کلی این اثر امواج عضلانی ممکن است به علت احساس استرس یا تنش های عاطفی بروز پیدا کند. سایر علل سردرد تنشی یا استرس و درد پشت سر، عبارت‌اند از:

  • وارد شدن فشار به گردن به علت آویزان ماندن گردن به سمت پایین برای خواندن کتاب یا نگاه کردن به تلفن همراه یا گرفتن تلفن و موبایل بین سر و شانه
  • خستگی چشم ناشی از خیره شدن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر یا متن کتاب
  • اختلال TMJ یا مفصل گیجگاهی
  • آرتریت دژنراتیو ایجاد شده در گردن
  • مشکلات مربوط به اختلالات خواب مانند آپنه خواب و بی خوابی
  • اضطراب
  • افسردگی

این علل با افزایش تنش و استرس می‌توانند باعث بروز سردرد تنشی شوند.

عوارض استرس و درد پشت سر یا استرس تنشی

سردردهای تنشی مزمن که برای هفته ها و ماه ها فرد را درگیر می‌کنند، ممکن است بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سردرد تنشی مزمن ممکن است باعث شود که نتوانید وظایف کاری و خانوادگی تان را به درستی انجام دهید. زیرا درد و فشار ناشی از سردرد تنشی باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود‌.

راهکارهای تشخیص استرس و درد پشت سر

تشخیص استرس و درد پشت سر یا سردرد تنشی به کمک پاسخ به سوالات تشخیصی زیر انجام می‌شود:

  • هر چند وقت یکبار علائم سردرد را تجربه می‌کنید؟
  • آیا علائم شما در ساعات خاصی از روز شدت می‌یابد؟
  • آیا علائم شما پس از انجام برخی فعالیت‌ها بیشتر می‌شود؟
  • آیا استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید؟

در برخی شرایط ممکن است اسکن توموگرافی کامپیوتری CT)) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز یا MRI برای بررسی بیشتر وضعیت بیمار تجویز شود.

درمان استرس و درد پشت سر یا سردرد تنشی

به طور کلی روش درمان براساس نوع سردرد تنشی متفاوت است. برای مثال، اگر سردردهای دوره‌ای را تجربه می‌کنید، استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه زیر ممکن برای تسکین سردرد شما مفید باشد:

  • استامینوفن (Tylenol®)
  • آسپرین
  • ایبوپروفن (Advil®، Motrin®)
  • ناپروکسن سدیم (Aleve®)
همچنین بخوانید:   بی خوابی ، شیوع، پیامدها و درمان موثر

در صورتی که از سردرد تنشی مزمن رنج می‌برید، پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین (Neurontin®) یا توپیرامات (Topamax®، Topiragen®)
  • داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین که خاصیت تسکین درد دارند.
  • روش‌های درمانی جایگزین مانند بیوفیدبک، مدیتیشن یا درمان شناختی رفتاری برای کمک به مدیریت استرس
  • فیزیوتراپی برای درمان آپنه خواب یا TMJ

یکی از این روش‌ها یا ترکیبی از آنها می‌تواند به تسکین سردرد تنشی شما کمک کند.

عوارض سردرد تنشی

عوارض احتمالی درمان سردرد تنشی یا استرس و درد پشت سر بسته به روش انتخاب شده متفاوت است. با این حال بروز سردردهای برگشتی یکی از عوارض جانبی مصرف مسکن‌های بدون نسخه یا تجویزی برای درمان سردردهای تنشی است.

سردردهای برگشتی، یا سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد دارو، انواع سردردهایی هستند که در صورت استفاده زیاد از داروهای تسکین دهنده بروز پیدا می‌کنند. به طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند مصرف داروهای مسکن را به ۱۰ روز در هر ماه محدود کنید تا عوارض برگشتی بروز پیدا نکند.

راهکارهای پیشگیری از استرس و درد پشت سر

در بسیاری از موارد مدیریت و کنترل استرس می‌تواند موثرترین راه برای کاهش سردرد تنشی باشد. موثرترین ابزارهای مدیریت استرس شامل مواردی هستند که بتوانید آنها را در طول برنامه روزانه خود انجام دهید.

راهکارهای پیشگیری از استرس و درد پشت - تکین فارمد
یکی از راه های پیشگیری از درد پشت سر ماساژ درمانی است.

به کمک مدیریت استرس باید در طول زمان احساس خوبی به شما دست دهد. از جمله روش های کنترل استرس عبارت‌اند از:

ماساژ درمانی

تمرین منظم

استراحت کافی

به طور کلی پیروی از یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما در مدیریت استرس کمک کند.

پیش آگهی استرس و درد پشت سر

شاید شما هم از خود می‌پرسید که نهایتا وضعیت سردرد تنشی من چگونه می‌شود؟

اگر مانند اغلب افراد به سردرد تنشی دوره ای مبتلا هستید، می‌توانید با استفاده از مسکن‌های بدون نسخه و به کمک کاهش استرس آن را کنترل کنید. با این حال افراد مبتلا به سردرد تنشی مزمن ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد افسردگی یا تجویز سایر روش‌های درمانی مانند بیوفیدبک داشته باشند.

استفاده گاه به گاه از مسکن های بدون نسخه ممکن است به کاهش سردردهای تنشی کمک کند. علاوه براین روش های درمانی خانگی مانند قرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی سر و گردن نیز ممکن است برای کاهش علائم شما مفید باشد.

معمولا تجربه سردردهای تنشی نمی‌توانند آسیب های جدی به سلامتی شما وارد کند. با این حال در برخی موارد تجربه چنین سردردهایی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی در سلامتی کلی افراد باشد. اگر علائم زیر را نیز همراه با سردردهای تنشی تجربه می‌کنید، به یک روانپزشک مراجعه کنید:

  • احساس سفتی قابل توجه در گردن
  • احساس درد در فک هنگام جویدن
  • احساس درد در ناحیه شقیقه (مانند زمانی که موهای خود را شانه می‌کنید)
  • تب بالای ۳۹ سانتی گراد (که به آسانی کاهش نمی‌یابد)
  • سردردهایی با ویژگی‌های متفاوت و مزمن
  • تجربه سردرد در سنین بالای ۵۰ سال
  • احساس سردرد هنگام دراز کشیدن روی زمین
  • احساس سردرد هنگام ایستادن بر روی پا
  • تشدید سردرد در اثر ابتلا به سرطان یا یک بیماری خودایمنی
  • احساس بی حسی یا ضعف
همچنین بخوانید:   درمان استرس خانگی

در صورتی که به شکل ناگهانی سردرد شدیدی را تجربه می‌کنید، به دنبال کمک اورژانسی باشید. همچنین اگر همراه با سردرد علائم زیر را نیز تجربه می‌کنید، باید وضعیت تان را جدی بگیرید:

  • تجربه افکار آشفته، گفتار نامفهوم و ضعف همراه با سردرد
  • اختلال در بینایی و توانایی شما در تکلم
  • بی حالی، خواب آلودگی، گیجی یا از دست دادن تعادل
  • احساس تنگی نفس

 این شرایط ممکن نشان دهنده وجود مشکلات جدی در سلامتی شما باشند. بنابراین در صورت تجربه این علائم همراه با سردرد بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

سخن آخر در استرس درد پشت سر

پس از تجربه استرس و تنش های روانی (که می‌توانند به خاطر علل بسیار متنوعی ایجاد شوند) فرآیند تجربه انواع سردردهای تنشی معمولا از عضلات گردن و شانه شما شروع می‌شود. سپس احساس درد مبهمی در پیشانی و دو شقیقه تان احساس می‌کنید. مثل اینکه کسی سر شما را محکم و با فشار در دستان خود گرفته است.

اگر چنین شرایطی را تجربه می‌کنید، ممکن است به سردرد تنشی مبتلا باشید. سردرد تنشی یا استرس و درد پشت سر می‌تواند به صورت موقتی یا مزمن بروز پیدا کند. در هر صورت، اگر علائم سردرد تنشی را تجربه می‌کنید، با توجه به شدت و نوع سردرد روش درمانی‌ مناسب را انتخاب کنید.

برای انتخاب روش درمانی مناسب می‌توانید از یک پزشک کمک بگیرید. به طور کلی به کار گیری روش های درمانی سریع مانند استفاده از داروهای مسکن می‌تواند علائم شما را به سرعت کاهش دهد. همچنین می‌توانید با تجویز پزشک از برخی داروهای ضد صرع نیز استفاده کنید.

با این حال به کار گیری روش های مدیریت و کاهش استرس در طولانی مدت با کنترل تنش ها و فشارهای روانی به شما کمک می‌کند تا دیگر سردردهای تنشی را تجربه نکنید. تغییر سبک زندگی بخش مهمی از فرآیند کاهش استرس های روانه است و از مدیریت بهداشت خواب تا رژیم غذایی را شامل می‌شود.

اگر‌ به کمک روش های خانگی نتوانستید سردرد تنشی یا استرس و درد پشت سر را درمان کنید، برای تشخیص دقیق تر مشکل احتمالی به یک پزشک متخصص مراجعه و با او مشورت کنید.  حتی می توانید برای اطلاع از راهکارهای نوین درمانی استرس با کارشناسان تکین دارو تماس گرفته و اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

سوالات متداول برای سردرد ناشی از استرس

  1. چه راهکارهایی برای کاهش سردرد ناشی از استرس وجود دارد؟

راهکارهای مقابله با استرس بدون دارو مانند استراحت و آرامش، تمرینات تنفسی، استفاده از روش‌های آرامش‌بخش مانند ماساژ، کم کردن تحمل نور و صدا، مصرف مقادیر کافی آب، و تغییر در سبک زندگی می‌تواند به کاهش سردرد ناشی از استرس کمک کند.

  1. آیا ورزش می‌تواند به کاهش سردرد ناشی از استرس کمک کند؟

بله، ورزش منظم می‌تواند به تسکین سردرد ناشی از استرس کمک کند. ورزش باعث ترشح اندورفین‌ها (هورمون‌های خوش‌خیالی) می‌شود که می‌توانند در کاهش سردرد و بهبود وضعیت روحی کمک کنند.

  1. آیا تغذیه مناسب می‌تواند تأثیری در کاهش سردرد ناشی از استرس داشته باشد؟

بله، تغذیه مناسب می‌تواند در کاهش سردرد ناشی از استرس مؤثر باشد. مصرف منظم غذاهای سالم، کاهش مصرف مواد محرک مانند قهوه و الکل، و مصرف مقدار کافی آب می‌تواند بهبود وضعیت سردرد کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا