مقالات

تنش عضلانی در اضطراب

تنش عضلانی در اضطراب یکی از علائمی است که برخی افراد در صورت بروز اضطراب شدید و طولانی مدت ممکن است تجربه کنند. چرا که اضطراب ممکن است باعث بروز انقباض عضلات و در نهایت تنش در آنها شود. این تنش در نهایت می تواند منجر به بروز انواع درد در افراد شود. برای همین، همیشه توصیه می شود از بروز استرس و اضطراب های شدید جلوگیری کرده و در صورت نیاز برای درمان وضعیت خود، سریعا اقدام کنید.

تنش عضلانی به عنوان یک علامت فیزیکی متداول از اضطراب شناخته می‌شود. حتی می‌تواند در نواحی مختلف بدن، از جمله گردن، شانه، پشت، و عضلات صورت، رخ دهد. این تنش عضلانی اغلب نتیجه تنش مزمن و پاسخ فیزیولوژیکی به استرس است.

هنگامی که شخص تحت فشارهای روحی قرار می‌گیرد، فعال شدن سیستم فعال سازی متقاطع (“fight or flight”) می‌تواند منجر به بروز تنش عضلانی شود. ضمن اینکه افراد در مواقع استرس، به صورت ناخودآگاه تمایل دارند عضلات خاصی به ویژه در نواحی گردن و شانه را تنش دهند.

با توجه به اهمیت تنش عضلانی در اضطراب، ما در این مقاله از تکین دارو سعی کرده ایم اطلاعاتت زیادی را در مورد این وضعیت مورد بررسی قرار دهیم.

علت تنش عضلانی در اضطراب چیست؟

تنش عضلانی یک واکنش طبیعی به استرس و فشارهای زندگی است. هر کسی در زندگی خود ممکن است با شرایط ناگوار یا وضعیت‌های فشارآور روبرو شود که به تنش عضلانی منجر خواهد شد. اما برخی از افراد با اضطراب ممکن است در مواجهه با این تنش، تجربه‌های نگران‌کننده‌تری داشته باشند و تنش عضلانی بیشتری را تجربه کنند.

علت تنش عضلانی در اضطراب چیست؟ - تکین فارمد
استرس و اضطراب موجب تنش عضلانی در بدن می‌شود.

 تنش عضلانی در افراد با اضطراب ممکن است به عنوان یک واکنش فیزیولوژیک به استرس و اضطراب بروز پیدا کند. علت تنش عضلانی در اضطراب، عبارتند از:

پاسخ فیزیولوژیک به استرس

سیستم فعال‌سازی متقاطع (“fight or flight”) در بدن به عنوان پاسخی به استرس فعال می‌شود. این پاسخ باعث آمادگی بدن برای مقابله با استرس شدید می شود. بروز اضطراب شدید و مزمن در برخی فراد ممکن است منجر به اختلال در این سیستم و در نهایت تنش عضلانی شود.

 نگرانی مداوم

افراد مضطرب به طور مداوم در مورد خطرها و نگرانی‌های آتی فکر می کنند. این تفکرهای منفی می‌توانند به تنش عضلانی منجر شده و عضلات را به صورت مداوم در حال تنش نگه دارند.

تمرکز نقطه‌ای بر روی عضلات

افراد با اضطراب شدید و طولانی مدت ممکن است به صورت ناخودآگاه روی برخی عضلات خاص در وضعیت‌های استرس‌زا تمرکز زیادی داشته باشند. این تمرکز ممکن است به تنش عضلانی منجر شده و به مدت طولانی عضلات را در وضعیت تنش نگه دارند.

استفاده از عضلات به عنوان یک وسیله دفاعی

برخی از افراد در صورت بروز اضطراب شدید ممکن است از تنش عضلانی به عنوان یک وسیله دفاعی در برابر ناامیدی یا ترس استفاده کنند. در این صورت، تنش عضلانی ممکن است به عنوان یک راه حفاظتی در برابر احساسات ناخوشایند عمل کند.

همچنین بخوانید:   اثرات درمانی گیاهان

 ارتباط پیچیده‌ای بین اضطراب و تنش عضلانی وجود دارد و هر دو تأثیر متقابلی بر روی همدیگر دارند. تنش عضلانی نه تنها می‌تواند علائم اضطراب را تشدید کند، بلکه اضطراب نیز می‌تواند به تنش عضلانی منجر شود. مدیریت اضطراب و آموزش تکنیک‌های مدیریت تنش می‌تواند در کاهش تأثیرات منفی این دو عامل مؤثر باشد.

تنش عضلانی در اضطراب چگونه احساس می شود؟

در اکثر مواقع تنش عضلانی به عنوان یک درد مبهم تجربه می شود. اما تنش همچنین می تواند باعث دردهای تیز، درد تیراندازی، دردهای طولانی مدت و دردهای سریع بروز پیدا کنند. اما به طور کلی، هر گونه ناراحتی مرتبط با عضلات می تواند منجر به بروز تنش عضلانی شود.

 از طرفی هم، اضطراب در برخی افراد به جزء درد عضلانی منجر به بروز برخی اختلالات دیگر می شود. به طور مثال، افراد مبتلا به اختلال هراس، هیپوکندری و سایر اختلالات اضطرابی نسبت به احساس بدن خود «حساسیت بیش از حد» (یا بیش از حد آگاه) می شوند.

اما مهمترین نکته این است که تنش عضلانی در صورت عدم درمان ممکن است به مرور زمان بدتر شود. حتی با مزمن و طولانی تر شدن اضطراب، تنش می تواند شدیدتر هم شود و حتی باعث بدتر شدن اضطراب هم گردد. برای همین بروز تنش عضلانی و اضطراب می تواند باعث بروز یک چرخه معیوب در افراد شود.

راهکارهای درمان تنش عضلانی در اضطراب چیست؟

تنش عضلانی ناشی از اضطراب مانند سایر تنش ها از عوامل دیگر است و علائم یکسانی دارد. در حالیکه می توانید با استفاده از راهکارهای بسیار زیادی اضطراب را درمان کنید. از طرفی هم، کارهای زیادی وجود دارند که می توانید برای کمک به آرامش عضلات و کاهش تنش ناشی از اضطراب انجام دهید، برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

دوش آب گرم

حمام آب گرم، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش تنش عضلانی در اضطراب است. آب گرم، اثر تسکین دهنده بر روی عضلات را دارد. حتی در برخی شرایط می تواند باعث احساس تسکین فوری بر روی تنش عضلانی شود.

ماساژ

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای کاهش تنش عضلانی ناشی از اضطراب، ماساژ است. تنش عضلانی یک تغییر فیزیکی است و کسانی که در ماساژ مهارت دارند می‌توانند گره‌ها (که باعث ایجاد تنش و ناراحتی می‌شوند) را در ماهیچه‌های فرد احساس کنند و آنها را از بین ببرند.

حرکات کششی و یوگا

انجام کلیه حرکات کششی و یوگا می‌توانند احساس ماهیچه‌های فرد را نیز بهبود بخشند. در حالی که کشش عضلات به تنهایی در درمان تنش عضلانی موثر نیستند، اما عمل کشیدگی عضلات می تواند موثر باشد.

مصرف دارو های OTC

چندین داروی بدون نسخه وجود دارند که مصرف آنها می توانند برای مبارزه با تنش عضلانی مفید باشند. داروهای بدون نسخه می توانند به کنترل التهاب در عضلات فرد کمک کرده و در نهایت مقداری از درد را کاهش دهند. برای کسانی که سابقه بیماری های پزشکی دارند، ممکن است مهم باشد که قبل از استفاده از داروهای OTC با پزشک مشورت کنند.

بسته به نوع و شدت تنش عضلانی، امتحان هر یک از این راهکار ها می تواند در کاهش تنش عضلانی مفید باشد. طبیعتاً هر فرد می‌تواند با تست و امتحان این روش‌ها، متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای شخصی خود، بهترین راهکارها را برای کاهش تنش عضلانی خود انتخاب کند. همچنین، توجه به سلامت کلیه و دریافت مشاوره پزشکی در صورت نیاز، همواره توصیه می‌شود.برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:   علائم ظاهری استرس

بهترین تمرین برای تنش عضلانی در اضطراب

تنش های عضلانی در افراد مضطرب به قدری زیادی است که احتمالا آنها نمی توانند آرامش زندگی خودشان را درک کنند. اما با این حال تمرینات زیادی وجود دارند که ممکن است در تسکین تنش های عضلانی ناشی از اضطراب موثر باشند. در این مقاله از تکین دارو، یکی از بهترین تمرین برای تنش عضلانی در اضطراب را بررسی می کنیم.

از طریق این تمرین می توانید یاد بگیرید که احساسات بین عضله منقبض و یک عضله کاملاً آرام را از همدیگر تشخیص دهید. سپس، می توانید با بروز اولین علائم تنش عضلانی ناشی از اضطراب، عضلات خود را آرام کنید. فقط کافی است برای انجام دادن این تمرین، حدود 15 دقیقه وقت بگذارید.

 مکانی را پیدا کنید که بتوانید این تمرین را بدون مزاحمت انجام دهید. برای یک یا دو هفته اول، این تمرین را دو بار در روز انجام داده تا بتوانید بر آن تسلط پیدا کنید. در بهترین حالت، توصیه می شود زمانی که هیچ گونه اضطرابی ندارید و کاملا آرام هستید این تمرین را انجام دهید.

یک مکان آرام و راحت برای نشستن پیدا کنید، سپس چشمان خود را ببندید و بدن خود را رها کنید. بهتر است برای انجام این تمرین روی یک صندلی بنشینید. می توانید دراز بکشید، اما این وضعیت احتمال خواب شما را افزایش می دهد. اگرچه استراحت قبل از خواب می تواند خواب شما را بهبود بخشد، اما هدف از این تمرین یادگیری آرامش در بیداری است. لباس های گشاد و راحت بپوشید و فراموش نکنید که کفش های خود را در بیاورید. قبل از شروع حدود 5 نفس آهسته و عمیق بکشید.

مرحله اول تنش عضلانی در اضطراب

در اولین مرحله باید بر روی قسمتی از عضلات خود که دچار تنش می شوند تمرکز کنید. یک نفس آهسته و عمیق بکشید و ماهیچه های این قسمت را تا جایی که می توانید برای حدود 5 ثانیه منقبض کنید. مثلا اگر دست چپ شما دچار تنش عضلانی می شود، آن را مشت کرده و محکم فشار دهید. فقط عضله ای که تنش دارد را مورد هدف قرار دهید. در حین انجام این تمرین هرگز نباید درد شدیدی را احساس کنید.

شل کردن عضلات منقبض شده

پس از حدود 5 ثانیه عضلات خود را شل کرده و اجازه دهید تمام سفتی از عضلات منقبض خارج شود. هنگام انجام این مرحله بازدم کنید. شما باید احساس کنید که عضلات شل و سست می شوند. حدود 15 ثانیه در این حالت آرام بمانید، سپس سایر عضلات بدن خود را به آرامی و ترتیب تحت تنش و بعد آرام سازی قرار دهید.

گروه های مختلف عضلانی

دو مرحله اصلی برای رفع تنش عضلانی ناشی از اضطراب را برای همه گروه های عضلانی مختلف انجام دهید. می توانید تمرینات را از قسمت پایین بدن به سمت بالا شروع و مراحل را انجام دهید.

استرس و تنش‌های عضلانی- تکین فارمد
گروه های مختلف عضلانی چیست و چگونه باید تنش‌های عضلانی را رفع کرد؟
گروه های مختلف عضلانی برای تنش اضطراب جزییات مراحل
پا انگشتان را به سمت پایین جمع کنید.
ساق پا و پا با کشیدن انگشتان پا به سمت خود عضله ساق پا را سفت کنید.
کل ساق پا عضلات ران را در حین انجام بالا فشار دهید.
دست مشت خود را گره کنید.
کل بازوی راست با کشیدن ساعد به سمت شانه و “عضله سازی” در حالی که مشت را گره می کنید، عضله دوسر خود را سفت کنید.
باسن با کشیدن، باسن خود را به هم سفت کنید.
معده معده را به سمت داخل خود بکشانید.
قفسه سینه با یک نفس عمیق، قفسه سینه خود را سفت کنید.
گردن و شانه ها شانه های خود را بالا بیاورید تا گوش های خود را لمس کنید.
دهان دهان خود را به اندازه کافی باز کنید و فک خود را تا جایی که ممکن است بکشید.
چشم ها پلک های خود را محکم ببندید.
پیشانی ابروهای خود را تا جایی که می توانید بالا ببرید.
همچنین بخوانید:   معرفی کپسول لاسرین

در حین انجام تمرینات تنش عضلانی ناشی از اضطراب بهتر است به یک موسیقی آرام بخش گوش دهید. با انجام این تمرین به راحتی می توانید تنش عضلانی در بدن خود را از بین ببرید.

سخن آخر در تنش عضلانی ناشی از اضطراب

استرس و اضطراب به عنوان یک واکنش فیزیولوژیک به فشارها و نگرانی‌های زندگی توسط بدن تجربه می‌شود. این واکنشات می‌توانند باعث انقباض ماهیچه‌ها و در نهایت تنش عضلانی شوند. این تنش می‌تواند به صورت محدود یا گسترده در انواع عضلات ایجاد شود و علائمی مانند سفتی، درد، و احساس ناراحتی در بدن را بروز دهند.

از طرفی هم، راهکارهای درمانی بسیار زیادی برای کنترل و درمان استرس و اضطراب شدید وجود دارند. ضمن اینکه برخی از روش های درمانی جدید، عوارض جانبی زیادی ندارند و می توانند شما را برای همیشه از شر تنش عضلانی ناشی از اضطراب خلاص کنند. اما با این حال، اکثر افراد هنوز از راهکارهای درمانی نوین برای استرس و اضطراب اطلاع ندارد و به علت ترس از عوارض دارویی، به دنبال درمان وضعیت خودشان نیستند.

 اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می خواهید جدیدترین روش درمان استرس را بشناسید و با تسکین علائم خود از بروز درد و تنش عضلانی پیشگیری کنید، بهتر است با کارشناسان تکین دارو تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

سوالات متداول در تنش عضلانی در اضطراب

آیا تنش عضلانی ناشی از اضطراب قابل درمان است؟

تنش عضلانی در اضطراب معمولاً قابل درمان است. روش‌های مختلفی از جمله تمرینات تنفسی، یوگا، مدیتیشن، و ماساژ می‌توانند به کاهش تنش عضلانی کمک کنند.

آیا تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به کاهش تنش عضلانی کمک کند؟

تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش منظم، تغذیه سالم، مدیریت استرس، و استفاده از تکنیک‌های آرامش می‌تواند بهبود موثری در کاهش تنش عضلانی ایجاد کند.

 آیا تنش عضلانی ناشی از اضطراب ممکن است به مشکلات جسمی منجر شود؟

بله، تنش عضلانی ممکن است به مشکلات جسمی نظیر درد عضلانی مزمن، سردرد، و مشکلات مفصلی منجر شود. برای همین توصیه می شود در اولین فرصت به دنبال درمان وضعیت خودتان باشید.

آیا تنش عضلانی در اضطراب می‌تواند در زنان باردار تأثیرگذار باشد؟

تنش عضلانی در زنان باردار ممکن است به عنوان یک عامل خطر منجر به بروز مشکلات جسمی و روانی در طول بارداری شود. برای همین مدیریت استرس در بارداری بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا