مقالات

رابطه بین استرس و سندرم روده تحریک پذیر

رابطه بین استرس و سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

یک مطالعه اخیر از قرار گرفتن مکرر موش ها در معرض استرس روانی برای ایجاد علائم مشابه IBS بدون ایجاد التهاب یا آسیب ساختاری به روده استفاده کرد.

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) حرکات غیرطبیعی روده و افزایش درد های شکمی را تجربه می کنند اما علائم آسیب به روده را نشان نمی دهند.

مطالعات قبلی استرس روانی را به عنوان یک عامل بالقوه برای IBS با استفاده از مدل‌های حیوانی شناسایی کرده‌اند، اما بیشتر مدل‌ها به جای استرس روانی بر قرار گرفتن در معرض استرس فیزیکی متکی هستند یا تغییرات ساختاری در روده را نشان می‌دهند که اغلب در IBS وجود ندارد.

یک مطالعه اخیرا از قرار گرفتن مکرر موش ها در معرض استرس روانی برای القای علائم مشابه IBS با مشاهده موش دیگری در هنگام تجربه شکست در یک برخورد تهاجمی استفاده کرد.

در موش‌هایی که در معرض استرس روان‌شناختی قرار گرفتند بدون این که آسیب ساختاری به روده وارد شود، حرکات روده تغییر یافته و درد شکمی افزایش یافت ، که نشان‌دهنده مناسب بودن آن به عنوان یک مدل حیوانی برای IBS ناشی از استرس است.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش است که علت فیزیکی ندارد و حدود 11٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالعه اخیر منتشر شده در مقاله ای نشان می‌دهد که موش‌هایی که تحت فشار روانی قرار می‌گیرند، بدون ایجاد التهاب یا تغییرات ساختاری در روده، علائم مشابه IBS را نشان می‌دهند.
در این مطالعه، ما دریافتیم که موش‌های مدل استرس ناشی از شکست اجتماعی مزمن» که تحت استرس ذهنی مکرر قرار گرفتند، به تنهایی علائمی شبیه اسهال از نوع IBS ناشی از افزایش حرکات روده و افزایش رفتارهای مرتبط با درد احشایی را نشان دادند، در حالی که هیچ ناهنجاری بافت‌شناسی در روده آنها وجود نداشت.»

همچنین بخوانید:   کاهش استرس با ذهن آگاهی

علائم IBS چیست؟

IBS یک اختلال مزمن گوارشی است که با علائمی مانند درد یا ناراحتی شکمی و اختلال در حرکات روده از جمله یبوست و اسهال مشخص می شود.

بسته به شیوع علائمی مانند اسهال، یبوست یا هر دو، IBS را می توان به چهار زیر گروه اصلی طبقه بندی کرد:

IBS همراه با اسهال (IBS-D)
IBS با یبوست (IBS-C)
IBS تعریف نشده (IBS-U)
IBS-مخلوط (IBS-M)

IBS-mixed با علائم یبوست و اسهال مشخص می شود، در حالی که علائم مرتبط با IBS-U متفاوت است.

با وجود علائم ناراحت کننده، افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر علائمی از آسیب ساختاری به دستگاه گوارش، مانند زخم، نشان نمی دهند.

برخی از مکانیسم‌های بالقوه در ایجاد این علائم عبارتند از تغییر حرکت روده و افزایش حساسیت درد در اندام‌های داخلی.

مدل های حیوانی ارتباط بین IBS و استرس را بررسی می کنند.

شواهد نشان می دهد که سلامت روده و مغز در هم تنیده شده اند.

استرس روانی در ایجاد IBS نقش دارد و ممکن است علائم آن را تشدید کند. علاوه بر این، افراد مبتلا به IBS اغلب دارای مشکلات روحی روانی مانند افسردگی و اضطراببه صورت تک یا به طور همزمان هستند.

دانشمندان از مدل های حیوانی در معرض استرس برای بررسی اثرات IBS استفاده کرده اند. اما این مدل‌ها یا بر استرس فیزیکی تکیه می‌کنند یا با تغییرات ساختاری در روده همراه هستند. در مقابل، استرس تجربه شده توسط انسان اغلب فقط شامل یک جزء احساسی است.

استرس شکست اجتماعی مزمن مدلی از افسردگی است که شامل قرار دادن جوندگان در معرض موارد مکرر شکست در طول برخوردهای پرخاشگرانه با همنوع بزرگتر و غالب (یعنی عضوی از همان گونه) است.

همچنین بخوانید:   استرس و خشکی دهان

پس از تجربه حملات مکرر شکست اجتماعی، جوندگان علائمی شبیه افسردگی از جمله کناره گیری اجتماعی و کاهش توانایی تجربه لذت را نشان می دهند. با این حال، جوندگانی که در معرض شکست اجتماعی مزمن قرار می‌گیرند، استرس فیزیکی و عاطفی را در طول برخورد تهاجمی با حیوان دیگر تجربه می‌کنند.

این مطالعه شامل موش‌های نوجوان 5 تا 6 هفته‌ای بود که به مدت 10 روز روزانه 10 دقیقه تحت استرس شکست اجتماعی مزمن قرار گرفتند.

پس از اتمام 10 روز قرار گرفتن در معرض استرس اجتماعی، حیواناتی که تحت هر استرس شکست اجتماعی مزمن قرار گرفتند سطوح بالایی از هورمون استرس کورتیکوسترون را نشان دادند که نشان دهنده افزایش سطح استرس است.

پس از اتمام قرار گرفتن در معرض استرس اجتماعی، حیواناتی که در معرض استرس شکست اجتماعی مزمن قرار گرفتند، نسبت به موش‌های گروه کنترل که در معرض استرس اجتماعی قرار نگرفتند، انقباضات ریتمیک عضلات روده افزایش یافت.

این تغییرات در تحرک روده در حیواناتی که به دلیل استرس شکست اجتماعی مزمن در معرض استرس عاطفی قرار داشتند با افزایش IBS همراه با علائم مشابه اسهال (IBS-D) از جمله افزایش دفعات اجابت مزاج، وزن مدفوع و محتوای آب مدفوع همراه بود.

به طور خلاصه مشخص شده است استرس های روانی و اضطراب ناشی از آن به طور مستقیم و غیرمستقیم با سیستم گوارشی به ویژه روده ارتباط داشته و حتی با توجه به کارازمایی های بالینی در مدل های حیوانی این رابطه به خوبی نشان داده است که استرس های روانی باعث ایجاد IBS می شود.

تغییر سبک زندگی و استفاده از مکمل های دارویی به ویژه مکمل های گیاهی افراد را چند قدم برای ابتلا به IBS دور می کند.

همچنین بخوانید:   سطوح بالای هورمون استرس

کپسول گیاهی لاسرین حاوی اسانس اسطوخدوس که اثرات آرام بخشی آن هم در طب سنتی و هم در مطالعات علمی ثابت شده است، از جمله بهترین مکمل هایی است که می تواند در کاهش استرس و اضطراب به افراد به ویژه در شرایط زندگی مدرن کمک کرده و از این طریق از ابتلای افراد به بیماری سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری می کند و آن ها را از پیامد های این بیماری حفظ می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا