مقالات

استرس و قلب درد

استرس و قلب درد ارتباط تنگاتنی باهم دیگر دارند. به نحوی که برخی افراد در هنگام بروز استرس، دچار احساس درد در قلب می شوند. این در حالی است که استرس به روش های مختلفی ممکن است منجر به بروز درد قلب شود.

 مشکلات متعدد مانند از دست دادن شغل، روابط سمی و سایر فشارهای روزمره باعث می شود فرد احساس خشم، آشفتگی و استرس کند. این نوع از چالش‌های روزمره اغلب به عنوان اشکال خفیف استرس توصیف می‌شوند، اما واقعیت این است که برخی افراد بیشتر از دیگران آن‌ها را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان می دهد که این اشکال استرس با قلب درد ارتباط تنگاتنگی دارند.

به نظر می رسد که احساسات ما، بخشی از واکنش جنگ یا گریز بدن هستند. انقباضات قفسه سینه و افزایش ضربان قلب در مواجهه با یک موقعیت خطرناک پدیده ای غیرمعمول نیست. قلب و سایر عضلات بدن در هنگام استرس با شدت بیشتری منقبض می شوند. این انقباض عضلانی در قفسه سینه همانند یک درد شدید است که بسیاری از افراد آن را با کلمه تیر کشیدن توصیف می کنند.

این انقباض شدید باعث می شود برای لحظه ای تنفس خود را از دست بدهید. اما احساس استرس و قلب درد در برخی شرایط ممکن است جدی و حتی خطرناک باشد. برهمین اساس ما در این مقاله از تکین دارو، سعی کرده ایم مهمترین اطلاعات مربوط به استرس و درد قلب را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

ارتباط استرس و قلب درد چیست؟

انقباضات شدید قلب به دلیل ترشح هورمون‌های استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین در بدن رخ می دهد. اغلب افراد این اسپاسم های عضله قلب را زمانی تجربه می کنند که در معرض انواع مختلفی از استرس حاد مانند درگیری یا تصادف رانندگی قرار می گیرند. به طور کلی وقتی استرس از بین می رود، واکنش بدن ما نیز به آن کاهش می یابد.

هر چه استرسی که تجربه می کنید شدیدتر باشد درد قلب نیز به همان میزان افزایش می یابد. این درد گاهی به حدی شدید است که فرد مجبور می شود در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند. به عنوان مثال، استرس و قلب درد ممکن است نشان دهنده یک حمله پانیک باشد. در واقع، مطالعات نشان می دهند که 58 درصد از کسانی که برای قلب درد به بیمارستان مراجعه می‌کنند، مشکلات مرتبط با اضطراب و استرس دارند.

فرق درد قلب ناشی از استرس با حمله قلبی چیست؟

برخی افراد درد قلب ناشی از استرس را با حمله قلبی اشتباه می گیرند. در حالیکه بین این دو تفاوت های زیادی وجود دارد. در واقع درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی به آرامی شروع می شود و به تدریج رو به وخامت می رود. در حالی که حمله اضطراب باعث درد ناگهانی قلب می شود که به آرامی بهبود می یابد.

فرق قلب درد ناشی از استرس با حمله قلبی - تکین فارمد
قلب درد ناشی از استرس و حمله قلبی چه تفاوتی دارند؟
همچنین بخوانید:   اسطوخودوس و سیستم عصبی

بسیاری از مردم به تجربه متوجه می شوند که قلب درد ناشی از استرس در حدود 10 دقیقه بعد به تدریج از بین می رود. با این حال قلب درد به طور کلی یک علامت نگران کننده است که به مراقبت های اورژانسی نیاز دارد. حتی اگر قلب درد شما ناشی از استرس باشد، باید بدانید که در صورت رخ دادن حمله قلبی، ممکن است زمان ارزشمند خود را از دست بدهید.

درد قلب در استرس درد قلب در حمله قلبی
درد ناگهانی شروع تدریجی
به مرور کمتر می شود به مرور بدتر می شود
ممکن است علائم دیگری نداشته باشد با علائم دیگری همراه است

افراد هنگام حمله قلبی به روش های مختلفی درد قفسه سینه را توصیف می کنند. برخی از علائم استرس و قلب درد، عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس فشردگی در قفسه سینه
  • حالت تهوع همراه با درد قفسه سینه
  • درد قفسه سینه که به مرور بدتر می شود.
  • درد قفسه سینه که به سایر قسمت‌های بدن، مانند بازوها منتشر می‌شود.
  • احساس فشار در قفسه سینه، همانند آنکه وسیله ای سنگین روی سینه شما قرار دارد.

با این حال  30 درصد از بیمارانی که دچار حمله قلبی می شوند، درد قفسه سینه ندارند. حتی برخی از افراد علائمی مانند کمردرد و خستگی را به عنوان بخشی از علائم حمله قلبی خود گزارش می کنند. این واقعیت ها نشان می دهند که حتی اگر احساس می کنید درد قلب شما ناشی از استرس است باز هم هرگز نباید علائم خود را نادیده بگیرید. در صورت بروز استرس و قلب درد بهتر است هر چه سریع تر به  دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

بنابراین اگر درد قلب دارید با اورژانس تماس بگیرید. سعی نکنید خود را به بیمارستان برسانید. پرسنل اورژانس معاینات لازم را انجام می دهند و مشخص می کنند که آیا شما دچار حادثه قلبی هستید یا قلب درد شما ناشی از استرس است.

علائم همراه با استرس و قلب درد کدامند؟

علائم استرس و قلب درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این درد خود را به طرق مختلف نشان می دهد و این مساله تشخیص یا درک علائم را دشوار می کند. برخی از افراد قلب درد ناشی از استرس را به صورت تدریجی تجربه می کنند. در حالیکه این درد برای برخی دیگر ممکن است ناگهانی و غیرمنتظره باشد. به طور کلی علائم قلب درد ناشی از استرس به شرح زیر است:

  • درد شدید و تیرکشنده
  • درد مداوم قفسه سینه
  • تنش یا سفتی قفسه سینه
  • احساس فشار نوک چاقو
  • سوزش، بی حسی یا درد مبهم
  • انقباض یا اسپاسم غیرعادی عضلات قفسه سینه

اغلب افرادی که سابقه قلب درد ناشی از استرس ندارند، موقع بروز این درد به شدت نگران می شوند. زیرا این افراد تصور می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و در نتیجه بلافاصله برای درمان به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند.

در واقع نیمی از بیمارانی که با قلب درد در بخش اورژانس بستری می شوند، دارای اضطراب متوسط تا شدید هستند. این قلب درد که در قفسه سینه احساس می شود مربوط به حمله قلبی نیست و در اثر قرار گرفتن در معرض استرس مزمن رخ می دهد. در صورتی که پزشک دلیل خاصی برای قلب درد شما پیدا نکند، شما را در مورد سایر علل احتمالی از جمله استرس به پزشک متخصص روان شناس ارجاع می دهد.

همچنین بخوانید:   استرس حاملگی

درمان بروز استرس و قلب درد به طور همزمان چیست؟

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب یک بیماری قابل درمان است. با این حال، در صورتی که این درد را به طور مرتب تجربه می کنید، مراجعه به پزشک برای انجام معاینات ضروری است. پزشک بر اساس شرح حال و معاینات فیزیکی مختلف علت قلب درد شما را شناسایی می کند.

درمان درد قلب ناشی از استرس - تکین فارمدبرای درمان استرس و قلب درد، پزشک برای کاهش درد قلب درمان های دارویی مختلف را تجویز می کند. مهارکننده های انتخابی گیرنده سروتونین (SSRIs) جزء مهمترین داروهای مورد استفاده برای درمان درد قلب ناشی از استرس هستند. مصرف این داروها در کاهش درد بسیار موثر واقع می شوند.

همچنین تکنیک‌های مختلف روان‌درمانی مانند درمان‌های گفتاری، و به‌ویژه درمان شناختی رفتاری (CBT)، در درمان استرس و قلب درد مفید هستند. پزشک پس از ارزیابی وضعیت سلامت شما درمان های مناسب را توصیه می کند.

استرس روزانه چگونه به سلامت قلب آسیب می رساند؟

بسیاری از ما می دانیم که استرس اثرات منفی و مخربی بر سلامت ما دارد. یکی از تاثیرات مهم استرس بر بدن تاثیر آن بر قلب و کاهش توانایی قلب برای عملکرد صحیح است. استرس باعث می شود احساس افسردگی، اضطراب یا خستگی بیش از حد کنیم.

بدن در هنگام استرس شدید، هورمون آدرنالین ترشح می کند. این هورمون باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود. این پدیده در اصطلاح واکنش جنگ یا گریز نام دارد. ادامه این حالت برای مدت طولانی منجر به استرس مزمن می شود و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

استرس روزانه و سلامت قلب - تکین فارمد همچنین استرس مزمن از روش های غیر مستقیم نیز می تواند سلامت قلب را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال استرس مزمن کارایی سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و موجب اختلال در الگوهای خواب می شود.

ضعیف شدن سیستم ایمنی، بدن را در برابر بیماری های مختلف آسیب پذیرتر می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نیز افزایش می یابد. همچنین مطالعات نشان می دهد افرادی که دارای اختلالات خواب هستند حداقل 50 درصد بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.

به طور کلی عوامل استرس زایی که در طول روز با آنها روبرو می شوید بر شدت علائم تأثیر می گذارد. استرس و قلب درد، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که اغلب افراد آن را تجربه می کنند.

علائم قلب درد ناشی از استرس به سوزش معده شباهت بسیاری دارد. همچنین ممکن است شما در قفسه سینه خود احساس بی‌حسی یا گزگز کنید، درست شبیه زمانی که پای شما به دلیل نشستن طولانی مدت در یک وضعیت به خواب می‌رود. به همین علت برای تشخیص دقیق استرس و قلب درد مراجعه به پزشک ضرورت دارد.

برای مدیریت استرس و قلب درد از چه تکنیک های استفاده کنیم؟

کاهش سطح استرس به خصوص برای سلامت قلب بسیار مهم است. با مدیریت استرس، نه تنها فعالیت ذهنی، جسمی و عاطفی خود را بهبود می‌بخشیم، بلکه مهارت‌های مورد نیاز برای رویارویی با مشکلات زندگی را نیز با دیدی مثبت ارتقا می‌دهیم. برای مدیریت سطح استرس و قلب درد می توانید تکنیک های زیر را امتحان کنید:

مراقبه ذهنی

مدیتیشن و ذهن آگاهی در کاهش علائم استرس و قلب درد بسیار موثر است. همچنین انجام تمرینات ذهن آگاهی همراه با تکنیک های تنفس عمیق در کنترل فشار خون بالا به شما کمک می کند و کیفیت خواب شما را افزایش می دهد.

همچنین بخوانید:   تنش عضلانی در اضطراب

روزنامه نگاری

نوشتن افکار بر روی کاغذ در کاهش استرس به شما کمک می کند. وقتی افکار، نگرانی ها و دغدغه های ذهنی خود را بر روی کاغذ می نویسید، ذهن شما فرصتی برای پردازش آنها پیدا می کند. افکار شما سازماندهی می شوند و می توانید وظایف خود را به خوبی اولویت بندی کنید. این کار تا حد زیادی سطح استرس و قلب درد را کاهش می دهد.

صحبت با عزیزان

صحبت با کسی که به او اعتماد دارید به شما کمک می کند تا در مورد مشکلی که با آن سروکار دارید به دیدگاه جدیدی برسید. اغلب افراد به مشکلات از دید خود نگاه می کنند، اما کسی که خارج گود است اغلب اشراف بهتری به مشکل شما دارد. در واقع تغییر نگرش یکی از بهترین راهکارها برای مواجهه با مشکلات و کاهش سطح استرس و قلب درد است.

مراجعه به روان شناس

گاهس استرس به حدی شدید است که باعث اختلال در امور روزمره افراد می شود. استرس مزمن به زندگی طبیعی شما آسیب های فراوانی وارد می کند. بنابراین اگر با استرس مزمن سر و کار دارید، بهترین راه مراجعه به روانشناس است تا با استفاده از تجربه یک متخصص توانایی لازم برای مقابله با استرس را پیدا کنید.

سخن آخر برای استرس و قلب درد

استرس مزمن نه تنها باعث درد قلب می شود، بلکه می تواند خطر ابتلا به سایر بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد. شناسایی استرس به عنوان علت قلب درد، گام مهمی در درمان بیماری شما است. انجام  تکنیک‌های مدیریت استرس به شما کمک می‌کند برای مقابله با این مشکل آمادگی بیشتری داشته باشید.

اما بروز استرس و قلب درد تا حدودی می تواند نگرانی و ترس افراد را افزایش دهد. چرا که استرس هم می تواند منجر به قلب درد شود و هم درد در قفسه سینه، استرس زا است. این در حالی است که بروز استرس در برخی شرایط نیاز به درمان ندارد، اما پیشگیری و کاهش آن می تواند تاثیر بسیار زیادی در تسکین علائم شما داشته باشند. بر همین اساس، اگر دچار استرس طولانی و مزمنی هستید و به دنبال انتخاب بهترین گزینه درمانی برای وضعیت خودتان هستید، بهتر است با کارشناسان تکین دارو تماس بگیرید. بدون شک آنها می توانند راهکارهای نوین برای درمان استرس را به شما معرفی کنند.

سوالات متداول در استرس و قلب درد

قلب درد ناشی از استرس چقدر طول می کشد؟

درد قلب ناشی از استرس اغلب بین 5 تا 30 دقیقه طول می کشد. با این حال علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این علائم معمولا تا 30 دقیقه بعد فروکش می کنند.

هنگام بروز قلب درد ناشی از استرس چه کنیم؟

در اولین قدم خونسردی خود را حفظ کنید. پس از پایان یافتن درد سریع فعالیت های خود را شروع نکنید بلکه به خودتان زمان بیشتری برای ریکاوری و آرامش بدهید.

مهمترین استرس هایی که موجب درد قلب می شوند کدامند؟

مطالعات نشان می دهد که هزینه های مسکن، مسئولیت های خانوادگی، روابط سمی و مشکلات مالی از مهمترین عوامل استرس هستند که موجب بروز قلب درد می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا