درمان اضطراب و استرسمقالات

درمان استرس با طب سنتی

درمان استرس با طب سنتی طرفداران خاص خودش را دارد و برخی از آنها معتقدند که با استفاده از دارو های گیاهی و طب سنتی توانسته اند علائم و عوارض مربوط به استرس را درمان کنند. این در حالی است که تحقیقات زیادی در مورد درمان استرس با طب اسلامی صورت نگرفته و همه روش های آن به اثبات نرسیده است.

اما در دنیای پرسرعت اینترنت، اکثر افراد به دنبال روش های درمانی غیر دارویی مانند درمان گیاهی با طب سنتی برای استرس هستند. این گیاهان در طب سنتی آزمایش شده اند. تحقیقات در حال انجام نشان می‌دهد که مواد خاص موجود در این گیاهان، مانند اسید رزمارینیک در بادرنجبویه نقش مهمی در کاهش اضطراب و تقویت آرامش دارند. حتی طرفداران طب سنتی معتقدند که مصرف داروهای گیاهی نه تنها در تسکین استرس موثر هستند، بلکه در طولانی مدت می تواند در بهبود و سلامتی کلی بدن تاثیر داشته باشند.

باتوجه به همه این موارد و اهمیت درمان استرس در طب سنتی، ما سعی کرده ایم بهترین راهکارهای درمانی مربوط به استرس در طب اسلامی را در این مقاله از تکین دارو مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل کاربرد گیاهان دارویی برای درمان استرس در طب سنتی

کارشناسان طب سنتی در پی اثبات نقش و تاثیر گیاهان دارویی در درمان استرس و اضطراب هستند. آنها معتقدند که واکنش مواد شیمیایی گیاهی در این گیاهان با سیستم غدد درون ریز و عصبی در بدن می تواند سطح کورتیزول در بدن را تا حدود زیادی کاهش دهند. حتی ممکن است نقش موثری در تثبیت انتقال دهنده های عصبی تقویت کننده خلق و خو در بدن داشته باشد. طبق این نظریه ها به نظر می رسد که مصرف گیاهان دارویی در طب سنتی می تواند تاثیر بسیار زیادی در تسکین علائم استرس دارند.

راهکارهای درمان استرس در طب سنتی

استرس و اضطراب به بخشی از زندگی امروز ما تبدیل شده است. از طرفی هم، تنش مداوم تا حدود زیادی می تواند کیفیت زندگی شما را از طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. اما راهکارهای بسیار زیادی برای درمان استرس وجود دارند که یکی از آنها مصرف گیاهان دارویی در طب سنتی برای درمان و مدیریت است است.

راه های درمان استرس با طب سنتی و ضد استرس های گیاهی - تکین فارمد
چگونه با استفاده از دارو های گیاهی استرس خود را کاهش دهیم؟

مصرف برخی از گیاهان دارویی می توانند مزایای زیادی از جمله بهبود سطح استرس و اضطراب را برای سلامتی اشته باشند. حتی از بروز عوارض مرتبط با استرس مانند بی خوابی، افسردگی، بیماری های قلبی عروقی و مشکلات گوارشی جلوگیری کنند. برخی از مهمترین این گیاهان که در طب سنتی برای درمان استرس موثرند، عبارتند از:

درمان استرس در طب سنتی: اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که به دلیل عطر مطبوع و طعم وسوسه انگیزش کاربرد بسیار زیادی برای درمان استرس در طب اسلامی دارد. این گیاه به طور سنتی برای ایجاد آرامش مورد استفاده قرار می گیرد و به کاهش اضطراب و همچنین PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) کمک می کند.

مصرف آن می تواند سطح کورتیزول در بدن را تا حدود زیادی کاهش داده و در تسکین علائم اضطراب موثر باشد. حتی دو ترکیب موجود در اسطوخودوس، لینالول و لینالیل استات، پس از استفاده موضعی با ماساژ بر روی پوست، جذب آن شده و می توانید در تسکین سیستم عصبی مرکزی و افسردگی موثر باشد.

همچنین بخوانید:   عوارض استرس در زنان

در مورد تداخلات دارویی ، مصرف اسطوخودوس با سایر آرام بخش ها و خواب آورها ممکن است اثرات تداخلی یا هم افزایی داشته باشد. اسطوخودوس حاوی کومارین است که پتانسیل افزایش عملکرد داروهای ضد انعقاد را دارد. پس در هنگام درمان استرس با طب سنتی مراقب برخی از عوارض احتمالی و تداخلات دارویی آنها باشید.

درمان استرس در طب اسلامی: آشواگاندا

این گیاه، یکی از محبوب ترین گیاهان ضد اضطراب است که می تواند افسردگی را کاهش دهد. آشواگاندا ( wiania somnifera ) دارای خواصی برای غلبه بر استرس، اضطراب، خستگی و ترکیبات ضد التهابی است. همچنین مصرف آن می تواند به شما در مقابله با نوسانات خلقی کمک کند و در نتیجه تمرکز ذهنی را افزایش دهد. علاوه بر این، در بهبود کیفیت خواب و تسکین بی خوابی موثر است.

درمان استرس در طب سنتی: گل ساعتی

مصرف گل ساعتی (pasiflora incarnata)به تسکین افسردگی و اضطراب کمک می کند و همچنین مسائلی مانند عصبی بودن و بی خوابی را تسکین می دهد. همچنین مصرف آن برای مبارزه با اضطراب و تقویت آرامش توصیه می شود. برخی از کارشناسان مصرف آن را برای بیمارانی که علائم یائسگی و گرگرفتگی را تجربه می کنند مفید می دانند.

مصرف گل ساعتی ممکن است منجر به تعدیل سیستم GABA و همچنین گیرنده های مواد افیونی و سیستم اندوکانابینوئید در بدن شود. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که گل ساعتی ممکن است در مقایسه با اگزازپام یا میدازولام اثر کاهش دهنده اضطراب داشته باشد. حتی مصرف گل ساعتی در مقادیر حدود سه و نیم گرم یا بیشتر در یک دوره 48 ساعته ممکن است خطرناک باشد . اطلاعات زیادی در مورد ایمنی کاربرد موضعی گل ساعتی وجود ندارد. کارشناسان توصیه می کنند که زنان باردار از مصرف آن خودداری کنند.

درمان استرس در طب اسلامی: ریحان مقدس

تولسی و یا همان ریحان مقدس، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. برای همین مصرف آن می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس و اضطراب و افسردگی و کاهش سطح کورتیزول داشته باشد. همچنین می توان از آن برای مقابله با بسیاری از بیماری های زمینه ای مانند دیابت، سردرد، تب، ناراحتی معده و موارد دیگر استفاده کرد.

درمان استرس در طب سنتی: بابونه

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای درمان استرس در طب سنتی، بابونه (matricaria recutita ) است. این گیاه، سال هاست که ا به عنوان یک درمان طبیعی برای مبارزه با اضطراب و عصبی بودن استفاده می شود. می توانید آن را به شکل چای (متداول ترین روش مصرف)، کپسول یا عصاره میل کنید. بابونه حاوی فنول هایی مانند فلاونوئیدها، کینون ها، اسیدهای فنولیک و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که مصرف آن می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس داشته باشد. همچنین می توانید از آن برای تسکین دردهای قاعدگی، کاهش تنش و تقویت آرامش استفاده کنید.

با توجه به مؤسسه ملی بهداشت، مصرف بابونه به صورت چای معمولی کاملا بی خطر است. اما مصرف بیش از حد آن بعد از 38 هفته می تواند با بروز برخی عوارض احتمالی همراه باشد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • واکنش های آلرژیتیک

بابونه با برخی داروها و داروها تداخل دارد. تداخلات بین بابونه و سیکلوسپورین و وارفارین گزارش شده است.

درمان استرس در طب اسلامی: ریشه سنبل الطیب

والرینا یا ریشه سنبل الطیب  (valeriana officinalis) معمولاً در مقابله با علائم بی خوابی و اضطراب زیاد استفاده می شود. اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث بروز سردرد یا سرگیجه شود. این گیاه بومی اروپا و آسیا است و به دلیل خواص ضد درد، ضد باکتری، ضد اسپاسم و آرام بخشی که دارد می تواند در کاهش استرس و اضطراب موثر باشد. اما از مصرف بیش از حد آن باید خودداری کنید.

همچنین بخوانید:   علائم ظاهری استرس

درمان استرس در طب سنتی: بادرنجبویه

یکی دیگر از راهکارهای درمان استرس در طب سنتی، مصرف بادرنجبویه (Melissa officinalis) است که سابقه مصرف دارویی آن با رایحه لیمو است به بیش از 2000 سال می رسد. از برگ های خشک آن در طب سنتی مکزیک برای درمان مشکلات گوارشی، اختلالات روانی، بیماری های سیستم عصبی مرکزی و مشکلات قلبی عروقی استفاده می شود .

ترکیبات فعال زیستی اصلی در بادرنجبویه شامل اوژنول، سیترال، مشتقات اسید کافئیک، فلاونوئیدها، اسیدهای فنولیک و اسیدهای تری ترپن است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که بادرنجبویه ممکن است برخی از علائم اضطراب را کاهش دهد. اما مصرف آن در کمتر از 30 روز ممکن است با بروز برخی عوارض احتمالی همراه باشد.

برخی شواهد حاکی از آن است که این گیاه ممکن است در دوران بارداری، شیردهی، در کودکان و در افرادی که دارای اختلالات تیروئیدی هستند یا از داروهای آرام بخش استفاده می کنند، بی خطر باشد.

درمان استرس در طب گیاهی: دمنوش نعنا

دمنوش نعنا یکی از گیاهان دارویی است که معمولاً برای درمان استرس در طب اسلامی استفاده می‌شود. اما همیشه بهتر است که قبل از استفاده از هر گونه دارو یا گیاه دارویی، اثرات و عوارض آن را در نظر بگیرید. برخی افراد گزارش داده‌اند که مصرف دمنوش نعنا می‌تواند به کاهش سطح استرس و اضطراب کمک کند. البته مطالعات محدودی نیز این ادعا را تأیید کرده‌اند. علاوه بر اثرات آرامبخشی، نعنا ممکن است برای تسکین عضلات و کاهش دردهای مربوط به استرس مفید باشد.

اما در مصرف دمنوش نعنا برای درمان استرس در طب سنتی باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی افراد ممکن است به نعنا حساسیت داشته باشند و عوارض ناخواسته مانند حساسیت پوستی، تنگی نفس یا سرفه را تجربه کنند. حتی مصرف نعنا ممکن است در برخی از افراد باعث افزایش ترشح اسید معده و منجر به بروز مشکلات گوارشی شود.

چای و دمنوش های ضد استرس - تکین فارمد
از جمله ضد استرس های گیاهی میتوان چای سبز،گزنه و دمنوش هایی چون دمنوش نعنا را نام برد.

درمان استرس در طب اسلامی: چای سبز

دمنوش چای سبز به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که به دلیل خواص سلامتی خود، به عنوان یک راهکار طبیعی برای درمان استرس در طب اسلامی و افزایش سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند کاتچین‌ها است که صرف آن می‌تواند در مقابله با استرس اکسیداتیو موثرباشد.

حتی برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز می تواند باعث کاهش فشار خون و کلسترول خون شود و این موارد می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. اما با این حال، برخی افراد ممکن است حساسیت نسبت به کافئین داشته باشند و مصرف چای سبز باعث افزایش اضطراب و تهوع در آنها شود. حتی مصرف زیاد آن احتمال دارد در به برخی افراد مسائل مختلف گوارشی مانند سوء هاضمه، اسهال یا تحریک معده ایجاد کند.

درمان استرس در طب سنتی: چای گزنه

دمنوش چای گزنه، یکی از گیاهان محبوب در طب سنتی برای درمان و تسکین علائم استرس است که خواص بسیاری دارد و به عنوان یکی از روش‌های درمانی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف دمنوش چای گزنه می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی در مدیریت اختلالات افسردگی و اضطراب مفید باشد.

همچنین بخوانید:   بررسی علل استرس و بی حسی بدن

با این حال، زیاده‌روی در مصرف چای گزنه ممکن است منجر به تحریک پوستی و ناراحتی معده شود، بنابراین مصرف آن باید در حد متعادل صورت بگیرد. حتی تداخل با داروها: دمنوش چای گزنه ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش اثرات داروهای مصرفی شما شود. از طرفی هم، چای گزنه حاوی مقدار کمی کافئین است، که مصرف بیش از حد آن در برخی افراد می‌تواند منجر به افزایش فعالیت عصبی، اضطراب و بی خوابی شود.

ضمن اینکه مصرف چای گزنه برای کودکان و زنان باردار یا زنانی که در دوره شیردهی هستند توصیه نمی‌شود.

داروهای گیاهی در طب سنتی برای درمان استرس مزایای مصرف عوارض مصرف بیش از حد
اسطوخودوس کاهش اضطراب و PTSD تداخلات دارویی و افزایش عملکرد داروهای ضد انعقاد
آشواگاندا کاهش اضطراب، خستگی و ترکیبات ضد التهابی خطر تداخلات دارویی
چای گزنه مدیریت و تکسین اختلالات افسردگی و اضطراب تحریک پوستی و ناراحتی معده، اضطراب و بی خوابی
گل ساعتی تسکین افسردگی و اضطراب خطر بروز عوارض در زنان باردار
بابونه تسکین دردهای قاعدگی، کاهش تنش و تقویت آرامش حالت تهوع، سرگیجه و واکنش های آلرژیتیک

 

بادرنجبویه تسکین علائم اضطراب عوارض در صورت مصرف بیش از حد
دمنوش نعنا تسکین عضلات و کاهش دردهای مربوط به استرس حساسیت پوستی، تنگی نفس یا سرفه و مشکلات گوارشی
چای سبز کاهش فشار خون و کلسترول خون افزایش اضطراب و تهوع

سخن آخر برای درمان استرس با طب سنتی

یکی از فاکتورهای مهم برای درمان استرس در طب سنتی که باید به آن توجه کنید این است که مصرف گیاهان دارویی برای درمان و مدیریت استرس زمانی می تواند موثر باشد که با سایر روش های درمانی و تغییرات سبک زندگی ترکیب شود. شما باید از این گیاهان در ترکیب با سایر روش های درمانی برای استرس مانند تغذیه، فعالیت بدنی و تکنیک های تمرکز حواس استفاده کنید.

تاثیر داروهای گیاهی بر استرس- تکین فارمد
آیا داروهای گیاهی به تنهایی برای کاهش استرس مفید هستند؟

مصرف دارو های گیاهی به تنهایی نمی تواند در درمان استرس موثر باشد. ضمن اینکه استفاده از آنها در ترکیب با سایر روش های سبک زندگی به شرطی که در طولانی مدت ادامه پیدا کند، می تواند تاثیر بسیار زیادی در وضعیت بهبودی و سلامت کلی بدن داشته باشد. پس اگر به دنبال روشی کارآمد و موثر برای درمان استرس خود هستید بهتر است از روش های سنتی در کنار تکنیک های نوین درمان استرس بهره بگیرید. حتی توصیه می شود برای شناخت جدیدترین روند درمانی استرس، با کارشناسان تکین دارو تماس گرفته و اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

سوالات متداول برای درمان استرس با طب سنتی

کدام گیاهان در طب سنتی در درمان استرس کاربرد بیشتری دارند؟

بررسی ها نشان می دهد که گیاهان دارویی مختلفی می توانند در درمان استرس موثر باشند که در این میان مصرف گل ساعتی و اسطوخودوس ممکن است تاثیر بیشتری داشته باشند.گل ساعتی به دلیل پتانسیل خود برای کاهش اضطراب و بهبود خواب مشهور است. اسطوخودوسبه دلیل عطر تسکین دهنده و توانایی آن در بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس در طب سنتی طرفداران زیادی دارد.

مهمترین عامل در درمان استرس در طب سنتی چیست؟

یکی از مهمترین نکاتی که در درمان استرس با طب سنتی باید به آن توجه کنید، کیفیت و خالص بودن ترکیبات گیاهی و توجه به نحوه مصرف آنها است.

آیا مصرف داروهای گیاهی برای درمان استرس در طب سنتی عوارض دارد؟

بله! مصرف برخی از دارو های گیاهی در درمان و مدیریت استرس ممکن است با عوارض جدی و حتی تداخلات دارویی همراه باشد. پس در هنگام مصرف این داروها بهتر است احتیاط کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا