درمان اضطراب و استرسمقالات

بررسی علل استرس و بی حسی بدن

استرس و بی حسی بدن ارتباط نزدیکی با هم دارند. چرا که استرس در برخی شرایط ممکن است منجر به بی حسی قسمت هایی از بدن شود. از طرفی هم، بی حسی بدن ممکن است با استرس زیادی همراه باشد.

بی حسی بدن، یکی از علائم بروز اضطراب و حملات پانیک است. در اثر این وضعیت ممکن است احساس کنید که بخش های مختلف بدن شما بی حس شده است یا هیچ حس فیزیکی بر آنها ندارید. با این حال متوجه می‌شوید که بدن شما عملکرد خود را دارد ولی حسی در آن قسمت ندارید‌.

بی حس بدن، علل های مختلفی دارد که یکی از علت احتمالی آن می تواند استرس بیش از حد باشد. اما چرا استرس منجر به بی حسی بدن می شود؟ درمان بی حسی ناشی از استرس بدن چیست؟ اینها از مهمترین مواردی هستند که ما در این مقاله از تکین دارو سعی کرده ایم آنها را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم در هنگام بروز استرس، دچار بی حسی بدن می شوید این مقاله را تا انتها بخوانید.

شایع ترین علل استرس و بی حسی بدن

برخی افراد این شرایط را به گونه ای توصیف می‌کنند که انگار بدن آنها “تهی” است و احساس می‌کنند که وجود ندارند. این علائم می‌توانند به اشکال زیر بروز پیدا کنند:

  • بی حسی به شکل حاد یا مزمن رخ می‌دهد.‌
  • به خودی خود یا قبل و بعد سایر علائم رخ می‌دهد.
  • می‌تواند قبل، همراه یا به بعد از یک دوره تنش، اضطراب، ترس و استرس رخ دهد.
  • می‌تواند بدون هیچ دلیلی رخ دهد‌.
  • شدت آن می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.
  • در طول زمان شدت آن می‌تواند دچار تغییر شود.
  • این عارضه در طول تمام دوره اضطراب به شکل مزمن رخ می‌دهد.
  • این عارضه می‌تواند در شرایطی که تمرکز بالایی دارید، بیشتر احساس شود.
شایع ترین علل استرس و بی حسی بدن تغییرات بدن در پاسخ مغز به استرس
پاسخ مغز به استرس  

·          تحریک سیستم عصبی و افزایش حساسیت به خطرات

·          افزایش فعالیت آمیگدال (گفته می‌شود که آمیگدال “مرکز ترس” مغز است)

·          کاهش فعالیت قشر جلوی مغز (قشر جلوی مغز ناحیه‌ای است که مسئول عملکردهای اجرایی مانند منطق، تصمیم گیری و تنظیم هوش هیجانی است)

·          تقویت ورودی تمام حواس بدن برای حساسیت بیشتر به محیط

·          انتقال خون از قسمت‌هایی مانند معده، دستگاه گوارش و پوست که برای بقا ضروری نیستند به قسمت‌هایی از بدن مانند مغز، بازوها، پاها و اندام‌های حیاتی که برای بقا ضروری هستند. این عملکرد از طریق تغییر در قطر رگ ها در بخش های مختلف بدن ایجاد می‌شود.

·          افزایش مقاومت بدن در برابر آسیب‌های مختلف به کمک انقباض عضلات

·          کاهش حساسیت به درد برای تمرکز بر روی بقا به جای تمرکز بر روی آسیب ها

 

افکار و رفتارهای اضطرابی ·          فکر بیش از حد

·          تبدیل مسائل ساده روزمره به یک فاجعه (فاجعه سازی)

·          نگرانی بیش از حد درباره امور روزمره زندگی

·          احساس ناامیدی درماندگی

·          ترس از شدت احساسات مختلف مانند اضطراب

·          ضعیف و بیچاره پنداشتن خود

·          احساس زندگی در شرایط بحرانی

·          حساسیت های بهداشتی و پزشکی غیر منطقی

 

سایر علل استرس و بی حسی بدن

 

·          داروها

·          مواد مخدر

·          محرک ها

·          کم خوابی

·          خستگی

·          افزایش با کاهش سرعت تنفس

·          کاهش قند خون

·          کمبودهای تغذیه‌ای

·          کم آبی بدن

·          تغییرات هورمونی

·          احساس درد

 

در شرایطی که مشغول انجام کار خاصی نیستید یا تنش های عصبی بالایی را تجربه می‌کنید، این علائم نیز شدت پیدا می‌کنند. به طور کلی، عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز این وضعیت شوند. از جمله علل بروز بی حسی ناشی از استرس، عبارت‌اند از:

پاسخ مغز به استرس

رفتارهای ناشی از استرس و اضطراب مانند نگرانی، فرآیند “پاسخ استرس” را در بدن فعال می‌کند. در ادامه پاسخ استرس، هورمون‌های استرس به جریان خون ترشح می‌شوند. این هورمون ها به کمک جریان خون در بخش های مختلف بدن اثرات خود را ایجاد می‌کنند. تمام این اثرات در راستای شروع واکنش “جنگ یا گریز” است.

فعالسازی بیش از حد پاسخ بدن به استرس

در شرایطی که هر از چند گاهی پاسخ استرس ایجاد می‌شود و شدت آن خفیف است، مشکلی پیش نمی‌آید و مغز به سرعت به حالت عادی باز می‌گردد. با این حال در شرایطی که به طور مزمن با استرس رو به رو می‌شوید و پاسخ دفاعی بدن شما بیش از حد تحریک می‌شود، بدن دائما در حالت آماده باش قرار می‌گیرد.

هورمون‌های استرس بسیار قدرتمند هستند و چنین تحریکات قوی را ایجاد می‌کنند. تحریک بیش از حد پاسخ استرس اغلب با عناوین “برانگیختگی بیش از حد”، “اختلال در عملکرد محور HPA” یا “اختلال در تنظیم سیستم عصبی” نام برده می‌شود.

بی حسی دست و پا ناشی از اختلال در سیستم عصبی - تکین فارمد
اختلال در تنظیم سیستم عصبی ناشی از استرس و در نتیجه بی حسی بدن

استرس حاد می‌تواند باعث بروز اضطراب حاد شود‌. با این حال استرس مزمن باعث ایجاد وضعیت اضطراب مزمن و تحریک طولانی مدت سیستم عصبی از طریق پاسخ استرس می‌شود. در چنین شرایطی استرس و بی حسی بدن می‌تواند یکی از علائم چنین شرایط اضطرابی مزمن باشد.

علاوه بر این، تحریک بیش از حد سیستم عصبی نظم آن را از بین می‌برد. خود این وضعیت می‌تواند علائم غیر عادی و عجیب و غریب زیادی را ایجاد کند.

افکار و رفتارهای اضطرابی

به طور کلی افکار و رفتار ناسالم نیز می‌توانند باعث بروز علائمی مانند استرس و بی حسی بدن شوند. به عنوان مثال، بسیاری از رفتارهای مرتبط با مسائل اضطرابی می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند یا در ایجاد آن نقش داشته باشند.

این رفتارها می‌توانند باعث تشدید علائم ناشی از اضطراب شوند. چنین شرایطی می‌تواند باعث “جدایی” فرد از افکار و احساسات خود شود. این مکانیسم در کوتاه مدت می‌تواند برای مبارزه با استرس مفید باشد. ولی در طولانی مدت خود می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

میزان شیوع استرس و بی حسی بدن

میزان پاسخ فرد به استرس به میزان اضطراب او بستگی دارد. به طور کلی افراد مضطرب پاسخ شدید تری را نسبت به استرس بروز می‌دهند. پاسخ استرس فشار قابل توجهی به بدن وارد می‌کند. این مسئله می‌تواند تعادل و شرایط عادی بدن را با مشکلات جدی رو به رو کند.

استرس و بی حسی دست و پا - تکین فارمد
پاسخ اضطرابی بدن یکی از علل شایع بروز بی حسی در دست و پا

علائم اضطراب و علائم استرس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. زیرا رفتار اضطرابی فرد منبع اصلی تجربه استرس است. این مسئله در نهایت بدن را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث ایجاد علائم می‌شود. پاسخ اضطرابی بدن یکی از علل شایع بروز بی حسی حاد در بخش‌های مختلف بدن است.

به عنوان مثال، تحریک سیستم عصبی و به دنبال آن تغییر در عملکرد مغز باعث تغییر در جریان خون، افزایش تنش عضلانی و کاهش حساسیت به درد در نهایت باعث بی‌حسی حاد بدن می‌شود. تا زمانی که پاسخ استرس بدن فعال است، علائم اضطراب مانند بی حسی بدن نیز بروز پیدا می‌کند. در واقع اغلب مردم در شرایطی که مضطرب هستند دچار بی حسی بخش‌های مختلف بدن می‌شوند.

درمان علل زمینه‌ای استرس و بی حسی بدن

عوامل زمینه‌ای مختلف و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یک خطر خارجی یا داخلی، باعث می‌شود که شما دائما در وضعیت اضطراب قرار بگیرید. توجه به رفع یا درمان عوامل زمینه‌ای برای درمان تمامی عوارض و علائم استرس بیش از حد، به خصوص بی حسی بدن، بسیار مهم است.

عواملی وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش یا افزایش شدت استرس و بی حسی شود. اگر بی حسی بدن صرفا ناشی از پاسخ استرس بدن است، آرام سازی جسم و بدن می‌تواند باعث درمان اضطراب و رفع بی حسی بدن شود. در واقع پاسخ استرس علت اصلی این عارضه است و باید به درمان آن بپردازید.

درمان استرس و بی حسی بدن - تکین فارمد
راهکارهایی برای درمان استرس و جلوگیری از عوارض آن

این نکته را به یاد داشته باشید که ممکن است ۲۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا بدن از پاسخ استرس عبور کند. بنابراین نگران نباشید. اما اگر برای مدت طولانی است که پاسخ استرس بدن شما خاموش نشده است و با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است با یک روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید.

علاوه براین، در شرایطی که تحریک بیش از حد سلول های عصبی باعث بروز بی حسی بدن می‌شود، با کاهش این تحریک و رفع عامل این وضعیت، می‌توانید عارضه ایجاد شده را درمان کنید. به کمک روش‌های زیر و درمان های خانگی استرس می‌توانید تحریک بیش از حد سلول های عصبی مغزتان را کاهش دهید:

  • کاهش تنش‌های عصبی
  • استفاده از روش‌های آرامسازی جسم و بدن به صورت منظم
  • تکنیک تنفس دیافراگمی آرام
  • ورزش منظم سبک یا متوسط
  • داشتن خواب با کیفیت و منظم (رعایت بهداشت خواب)
  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم
  • دوری از محرک‌های فیزیکی و روانی
  • پذیرش علائم تا زمان رفع آنها

باید تا زمان رفع علائم تان صبور باشید. کاهش یا رفع علائم می‌تواند اندکی زمان بر باشد. با کاهش شدت تحریک سلول های عصبی، علائم مختلف آن مانند بی حسی بدن نیز کاهش می‌یابد و دیگر پیام های عصبی برای بروز عوارض ناشی از تنش‌های روانی، ایجاد و ارسال نمی‌شود.

اگر علائم خود را بپذیرید و درباره بهبودی آنها نگران نباشید، این فرآیند به آرامی ادامه پیدا می‌کند و پس از مدتی شاهد رفع عوارض خواهید بود‌. بنابراین، پذیرش علائم و عوارض، تلاش منطقی برای کاهش موثر آنها و صبر کلید بهبودی عوارض استرس بیش از حد است.

از آنجایی که ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا علائم و عوارض تحریک بیش از حد بدن بهبود پیدا کند، حتی در صورتی که پیشرفت ظاهری در بهبودی تان ندیدید، آرامش تان را حفظ کنید و تلاش منطقی تان برای کاهش علائم را ادامه دهید.

توجه بیش از حد در عوارض و علائم استرس بیش از حد مانند بی حسی بدن، خود باعث تشدید علائم و در نهایت افزایش استرس و اضطراب می‌شود. برای قطع این چرخه معیوب سعی کنید تکنیک های آرامش عمیق، ورزش منظم، خواب عمیق و آرام، حواس پرتی از علائم و … را تمرین کنید‌.

عوارض استرس و بی حسی بدن

به این نکته توجه کنید که کاهش شدت تحریک سلول‌های عصبی می‌تواند زمان بر باشد و باعث شود فرد در اینباره نیز اضطراب پیدا کند. به طور کلی تا زمانی که سلول های عصبی بیش از حد تحریک می‌شوند، علائم مختلفی با شدت‌های متنوع بروز پیدا می‌کند.

با این حال، از آنجایی که بی‌حسی بدن یکی از علائم شایع استرس (حاد و مزمن) است، بی خطر است و نیازی به نگرانی ندارد. زمانی که عامل اصلی ایجاد کننده استرس از بین رفت و بدن زمان کافی برای بازیابی و تثبیت پیدا کرد، این عارضه فروکش می‌کند.

بنابراین، هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد بی حسی بدن ناشی از استرس وجود ندارد. اما در شرایط زیر ممکن است علائم استرس و اضطراب باقی بمانند:

  • عدم رفع استرس (به علت قرار داشتن در محیط پر تنش و سایر عوامل استرس زا)
  • عدم کاهش استرس به حد کافی یا برای زمانی طولانی
  • عدم بهبودی کامل بدن

در اغلب موارد، علائم و عوارض ناشی از اضطراب و استرس فقط به خاطر این علل از بین نمی‌رود. علائم ناشی از اضطراب طولانی مدت نشانه یک مشکل پزشکی نیست. این واقعیت به ویژه در شرایطی صادق است که پزشک علائم شما را صرفاً به اضطراب یا استرس نسبت دهد‌.

به طور کلی با کاهش تحریک بیش از حد بدن و رفع استرس و اضطراب، آرامش برقرار می‌شود و بدن به آرامی به تثبیت می‌رسد. در این شرایط دیگر عوارض ناشی از بیش تحریکی سلول های عصبی را احساس نمی‌کنید‌. از آنجایی که نگرانی و ناراحتی در مورد علائم اضطراب باعث ایجاد استرس می‌شود، خود این رفتارها و دقت بیش از حد در عوارض استرس، از جمله بی حسی بدن، می‌توانند در بهبودی اختلال ایجاد کنند و حتی باعث توقف آن شوند.

سخن آخر در استرس و بی حس شدن بدن

استرس می‌تواند منجر به علائم فیزیکی مانند بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن شود. این علائم معمولاً ناشی از پاسخ‌های فیزیولوژیکی بدن به استرس و تنش است. اما مهم است به خاطر داشته باشید که این علائم معمولاً نشان‌دهنده بیماری‌های مرتبط با کمبود کلسیم، کمبود پتاسیم و یا نوروپاتی نیستند. آنها اغلب به عنوان علائم استرس و بی حسی بدن ظاهر می‌شوند و نشان‌دهنده آسیب عصبی زمینه‌ای نیستند. برای کسانی که با علائم بی حسی بدن ناشی از استرس سر و کار دارند، مهم است بدانند که تنها نیستند و راهکارهای متعددی برای مدیریت استرس وجود دارد. این راهکارها شامل تکنیک‌های تمرکز حواس، ورزش منظم، درمان شناختی رفتاری و مشاوره می‌شوند.

حتی در صورت داشتن استرس و علائم فیزیکی، بازیابی کنترل و بهبود کیفیت زندگی کاملاً ممکن است. با توجه به درمان و مدیریت صحیح، شما قادر به مقابله با استرس و کاهش عوارض آن بر بی حسی بدن خواهید بود. ضمن اینکه راهکارهای نوینی در تکین دارو برای درمان استرس وجود دارد که عوارض کمتری داشته و می تواند استرس را به طور موثرتری درمان کند. برای اطلاع از این راهکارها می توانید همین الان با کارشناسان تکین دارو، تماس بگیرید.

سوالات متداول در استرس و بی حسی بدن

آیا استرس می‌تواند کل بدن شما را بی حس کند؟

بله، اضطراب می‌تواند کل بدن شما را بی حس کند. بسیاری از افراد مضطرب به علت عوارض و تأثیر اضطراب بر بدن، به ویژه اثرات تحریکی آن بر سیستم عصبی، بی حسی کل بدن شان را تجربه می‌کنند.

آیا بی حسی بدن ناشی از استرس جدی است؟

نه. با وجود اینکه اثرات و عوارض اضطراب می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم را ایجاد کند، اما این وضعیت نشانه یک بیماری جدی پزشکی نیست. همه این علائم زمانی که اضطراب و استرس به اندازه کافی کاهش یابد، فروکش می‌کنند.

چگونه می‌توانم از بی حسی بدن ناشی از استرس خلاص شوم؟

استفاده از تکنیک‌های آرامسازی و کاهش استرس باعث توقف علائم استرس می‌شود. با این حال، بر اساس شدت تحریک بیش از حد مغز، رفع کامل بی حسی مزمن بدن می‌تواند زمان زیادی طول بکشد. این مسئله طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که بی حسی بدن من ناشی از یک بیماری جدی پزشکی نیست؟

به طور کلی برای اینکه مطمئن شوید به بیماری خاصی مبتلا نیستید، علائم فعلی، علائم جدید و تغییرات آن ها را با پزشک معالجتان در میان بگذارید تا وضعیت کلی سلامتی شما تحت کنترل او باشد.

همچنین بخوانید:   قرص گیاهی با گیاه گل ساعتی: درمان طبیعی برای بی خوابی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا