مقالات

استرس در سخنرانی

برخی از افراد ممکن است هنگام سخنرانی در جمع، دچار استرس شوند. با این حال می‌توان به کمک برخی اقدامات بدون استرس در سخنرانی کرد. اگر میزان استرس فرد سخنران شدت پیدا کند، نه تنها ممکن است که فرد نظم سخنان خود را از دست دهد، بلکه شاید برنامه سخنرانی او به طور کامل مختل شود. سخنرانی بدون استرس باعث می‌شود که به طور موفقیت آمیز مفاهیم مورد نظرتان را به شنوندگان اطلاع دهید.

بسیاری از افراد در هنگام صحبت کردن در مقابل دیگران همواره میزانی از استرس را تجربه می‌کنند. مثلا ممکن است که ضربان قلب کمی افزایش پیدا کند و کف دستان فرد سرد شود. استرس برای صحبت در جمع حتی ممکن است برای افراد حرفه ای نیز اندکی مشکل ایجاد کند.

به طور کلی زمانی که میزان استرس به شدت افزایش پیدا کند، در عملکرد فرد برای سخنرانی مشکلات بسیار جدی ایجاد می‌شود. حتی استرس در سخنرانی می‌تواند زندگی روزمره فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. طوری که روابط فرد در مدرسه و محل کار به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

با این حال چالش های ناشی از استرس برای صحبت در جمع، قابل کنترل است. با استفاده از این نکات می‌توانید یک سخنرانی بدون استرس داشته باشید. ابتدا باید بدانید که استرس در سخنرانی چیست؟ پس این مقاله از تکین دارو را تا انتها بخوانید تا اطلاعات کاملی را در مورد این نوع از استرس کسب کنید.

استرس در حین سخنرانی چیست؟

 استرس در سخنرانی در جمع شرایطی است که در آن فرد با قرار گرفتن در تریبون برای سخنرانی، دچار علائم استرس می‌شود. در برخی از افراد، جدا از یک سخنرانی واقعی، حتی فکر قرار گرفتن در برابر جمع و سخنرانی برای آنها، می‌تواند باعث بروز علائم اضراب و نگرانی شود.

 استرس در سخنرانی در جمع با نام Glossophobia نیز شناخته می‌شود. استرس در سخنرانی در جمع در آخرین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی یا ویرایش پنجم (DSM-5) به عنوان نوعی اختلال استرس اجتماعی طبقه بندی می‌شود. با درمانی این اختلال فرد می‌تواند یک سخنرانی بدون استرس داشته باشد.

بر اساس نتایج حاصل از یک مطالعه، تخمین زده می‌شود که استرس صحبت در جمع بین 15 تا 30 درصد از جمعیت عمومی را دچار مشکل می‌کند. برخی از افراد دچار علائم خفیف هستند، با این حال باقی مبتلایان با علائم شدید و مختل کننده رو به رو می‌شوند. این افراد برای ارائه یک سخنرانی بدون استرس دچار مشکلات جدی هستند.

علائم استرس در سخنرانی

با شروع اضراب برای سخنرانی در جمع، طیفی از علائم روانی و فیزیکی بروز پیدا می‌کند. از جمله علائم روان شناختی که ممکن است با قرار گرفتن در موقعیت سخنرانی برای جمع با آن ها رو به رو شوید، عبارت‌اند از:

  • احساس نگرانی شدید و عصبی بودن
  • ترس، استرس و وحشت در پشت تریبون سخنرانی عمومی
  • احساس ترس قبل از شروع سخنرانی در مقابل دیگران
  • تجربه افکار مزاحم در مورد سخنرانی در یک موقعیت عمومی

به طور کلی این علائم نامطلوب می‌توانند باعث شوند که با گذشت زمان سعی کنید از تمامی موقعیت‌های سخنرانی در جمع به صورت ارادی و آگاهانه دوری کنید. حتی دامنه اجتناب از موقعیت استرس آفرین می‌تواند شامل رد کردن یک فرصت شغلی خوب، تغییر رشته دانشگاهی یا نادیده گرفتن و عدم حضور در رویدادهای مهم زندگی باشد.

همچنین بخوانید:   ارتباط استرس و حالت تهوع

علاوه بر علائم روانی، استرس برای صحبت در جمع می‌تواند شامل علائم جسمی نیز باشد. از جمله علائم جسمی ناشی از استرس در سخنرانی ، عبارت‌اند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • احساس درد در قفسه سینه
  • تعریق بیش از حد
  • لرزش اندام‌ها
  • تنگی نفس
  • لرزش صدا
  • سرگیجه
  • بروز حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • خجالت زدگی
  • احساس تنش عضلانی

در موارد شدید، بروز حملات پانیک دور از انتظار نیست.

علل استرس در سخنرانی برای جمع

هیچ علت قطعی برای توصیف ریشه های بروز استرس و استرس در سخنرانی تا به امروز یافت نشده است. با این حال عواملی وجود دارند که می‌توانند در بروز استرس برای صحبت در جمع دخیل باشند.

علل استرس سخنرانی - تکین فارمد
ترس از قضاوت یکی از علل ایجاد استرس هنگام سخنرانی است.

استرس در سخنرانی ممکن است یکی از نتایج تجربه شرایط زیر باشد:

  • تجربه یک حادثه آسیب زا حین سخنرانی برای جمع در گذشته
  • سابقه اختلالات استرس ی یا ابتلا به سایر شرایط مرتبط با سلامت روان
  • داشتن احساس خجالت و استرس در جمع
  • ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن توسط سایر انسان ها

نتایج حاصل از یک مطالعه نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در ایجاد اختلال استرس فراگیر نقش داشته باشند. سایر عواملی که ممکن است در بروز اختلالات استرس ی مختلف، مانند استرس در سخنرانی ، نقش داشته باشند، عبار‌ت‌اند از:

  • ویژگی‌های شخصیتی، مانند خجالتی یا محتاط بودن
  • وجود تجربه حوادث آسیب زا گذشته
  • سابقه خانوادگی ابتلا به استرس یا سایر اختلالات مرتبط با سلامت روان
  • مصرف داروهای خاص
  • مصرف بیش از حد کافئین یا مواد محرک دیگر
  • سابقه ابتلا به اختلالات استرس فراگیر یا سایر اختلالات استرس ی

همچنین ممکن است که استرس در سخنرانی علت خاصی نداشته باشد. این مسئله مشکلی ندارد و قابل حل است.

تشخیص استرس در سخنرانی

صحبت کردن درباره علائم استرس در سخنرانی با یک درمانگر، نقطه خوبی برای شروع درمان مشکل شما است. درمانگر می‌تواند در تشخیص علل زمینه ای احتمالی به شما کمک کند. همچنین در صورت نیاز برای ادامه درمان می‌تواند شما را به یک روانپزشک معرفی کند. همچنین ممکن است که درمانگر یک ارزیابی روانشناختی برای تشخیص و انتخاب یک برنامه درمانی انجام دهد.

 استرس در سخنرانی در جمع، یک تشخیص مستقل نیست، بلکه نوعی اختلال استرس ی به حساب می‌آید. براساس اطلاعات DSM-5، در صورت تجربه موارد زیر، ممکن است به اختلال استرس ی مبتلا باشید:

  • بروز اختلال در زندگی روزمره در اثر تجربه استرس و استرس شدید
  • اجتناب و دوری از موقعیت هایی که در آنها به شدت دچار استرس می‌شوید.
  • استرس تقریبا روزانه برای مدت بیش از 6 ماه
  • استرس بیش از حد و نامتناسب با شدت و نوع محرک (که در این مورد سخنرانی در جمع است)
  • عدم ابتلا به نوع دیگر اختلالات روانی توجیه کننده علائم کنونی

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، به روانپزشک مراجعه کنید. فقط یک روانپزشک می‌تواند برای شما تشخیص صحیح را انجام دهد. بنابراین صرف تجربه هر کدام از این علائم نشانه ابتلا به بیماری خاصی نیست.

مدیریت استرس در سخنرانی در جمع

برای تجربه یک سخنرانی بدون استرس، می‌توانید به کمک یک روانپزشک یا درمانگر، فرآیند درمان را آغاز کنید. نتایج حاصل از یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که درمان (چه آنلاین و چه حضوری) راهی موثر برای کاهش استرس در سخنرانی در جمع است.

همچنین بخوانید:   رتبه اجتماعی و استرس

روان درمانی یا گفتار درمانی، می‌تواند به شما در شناخت علائم‌تان کمک کند. همچنین ممکن است در طول درمان علت استرس خود را نیز پیدا کنید. مثلا ممکن است به علت تجربه بدی که در یک سخنرانی در گذشته، حتی در دوران کودکی و دانش آموزی داشتید، در حال حاضر نیز از ارائه سخنرانی مضطرب شوید.

غلبه بر استرس و مدیریت آن در هنگام سخنرانی - تکین فارمد
چگونه استرس خود را هنگام سخنرانی مدیریت کنیم و بر اضطرابمان غلبه کنیم؟

علت اولیه بروز چنین وضعیتی هر چه که باشد، یافتن ریشه استرس می‌تواند به شما کمک کند تا محرک های شروع و تشدید استرس را راحت تر شناسایی و استراتژی هایی را برای مدیریت آنها انتخاب کنید. روش درمانی مواجهه با واقعیت به صورت مجازی (VRET) روش مدرنی برای غلبه بر استرس در سخنرانی است. این استراتژی در سال های اخیر محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است.

محققان نتایج مثبتی را در مورد این روش درمانی مشاهده کرده‌اند. نتایج حاصل از یک متاآنالیز در سال 2021 نشان می‌دهد که تکنیک‌های VRET می‌توانند علائم استرس در سخنرانی در جمع را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

دارو درمانی استرس برای صحبت در جمع

گاهی اوقات ممکن است که پزشک برای درمان علائم تان روش دارودرمانی را تجویز کند. داروهای نسخه‌ای مختلفی وجود دارند که روانپزشک برای درمان شما ممکن است از آنها استفاده کند. بسته به شرایط بیمار، ممکن است که پزشک از برنامه درمانی کوتاه یا بلند مدت استفاده کند.

دارودرمانی طولانی مدت برای کاهش استرس، به طور منظم و به صورت روزانه تجویز می‌شوند. از جمله این داروها ممکن است شامل داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد استرس باشد. داروهای مورد استفاده در دارودرمانی کوتاه ‌مدت فقط در صورت نیاز مصرف می‌شوند (مثلا درست قبل از سخنرانی یا زمان شروع علائم).

راهکار رفع استرس در سخنرانی

زندگی همراه با علائم و اثرات استرس برای صحبت در جمع می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما راه هایی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید با علائم خود کنار بیایید و از تاثیر مختل کننده آنها بر زندگی روزمره تان پیشگیری کنید. آمادگی کامل یکی از موثرترین راه‌ها برای مدیریت استرس در سخنرانی در جمع است. علاوه براین، استراتژی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کنترل‌ شرایط موقعیت‌های سخنرانی خود استفاده کنید.

نوشتن یک قالب و اسکریپت

به عنوان مثال می‌توانید یک اسکریپت ایجاد کنید. به طور کلی نوشتن یک قالب و اسکریپت برای سخنرانی، روشی عالی برای برنامه ریزی ارائه سخنان مورد نظر در طول سخنرانی است. همچنین تهیه یک قالی و اسکریپت، یک روش عالی برای تمرین سخنرانی است.

با تمرین سخنانی که مایل هستید در طول سخنرانی ارائه دهید، در روز سخنرانی واقعا می‌توانید بدون مشکل حرف بزنید.

همچنین برای کاهش استرس در طول سخنرانی، باید با مطالبی که قرار است ارائه بدهید، به خوبی آشنا باشید. تسلط کافی بر مطالبی که می‌خواهید آنها را ارائه دهید باعث می‌شود که در طول سخنرانی بدون انقطاع و نقص مطالب مورد نظرتان را بیان کنید. لازم نیست سخنرانی خود را کلمه به کلمه به خاطر بسپارید. با این حال داشتن یک تصویر روشن از مطالب سخنرانی و آنچه که می‌خواهید بیان کنید، به شما این امکان را می‌دهد که در طول ارائه خود آرامش بیشتری داشته باشید.

تمرین کافی و با کیفیت

یکی دیگر از نکات اساسی برای داشتن یک سخنرانی عالی، تمرین کافی و با کیفیت است. باید به حدی تمرین کنید که واقعا به زوایای مختلف سخنرانی‌تان تسلط کافی پیدا کنید‌. در این صورت اگر ابهامی در مورد موضوع سخنرانی در طول ارائه ایجاد شود، به خاطر تسلطی که دارید می‌توانید به سرعت مشکل را رفع کنید‌.

همچنین بخوانید:   استرس و خشکی دهان

اگر بتوانید تمرین ارائه خودتان را ضبط کنید، می‌توانید نقاط ضعف‌ تان را برطرف کنید. مثلا اگر نیاز باشد می‌توانید حرکات بدنتان را اصلاح کنید. یا اگر‌ نیاز باشد موضوعات ارائه را تغییر دهید. این فیلم ضبط شده فقط برای خودتان است. بنابراین نیازی به تجهیزات پیشرفته نیست. برای ضبط فیلم فقط به موبایل یا تبلت شخصی تان نیاز دارید‌.

غلبه بر استرس سخنرانی - تکین فارمد
برای غلبه بر استرس از دیگران کمک بخواهید.

همچنین برای اطمینان از مطلوب بودن نحوه ارائه، می‌توانید از دیگران کمک بگیرید. از کسی بخواهید که به شما کمک کند. حتی تمرین ارائه را می‌توانید در برابر او انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید نقاط ضعف و نقاط قوت روش ارائه و سخنرانی تان را متوجه شوید.

اگر بتوانید سوالات مخاطب را پیش بینی کنید، می‌توانید به خوبی جلسه سخنرانی را اداره کنید. اگر پس از سخنرانی شما قرار است یک جلسه پرسش و پاسخ برگزار شود، می توانید با پیش بینی و آماده کردن پاسخ سؤالاتی که مخاطبان ممکن است از شما بپرسند، آرامش کلی تان را قبل و بعد از ارائه حفظ کنید.

به این ترتیب می‌توانید پاسخ های خود را زودتر از موعد سخنرانی و ارائه آماده کنید و نگران پاسخگویی به پرسش کنندگان نباشید. در طول سخنرانی، بسیاری از افراد ترس و استرس شما را به خوبی متوجه می‌شوند. بنابراین باید سعی کنید به خوبی و با آرامش ارائه تان را به انجام برسانید و یک سخنرانی بدون استرس انجام دهید.

سخن آخر در استرس در سخنرانی

 استرس در سخنرانی در جمع نوعی اختلال استرس اجتماعی است که به صورت اختصاصی با علامت ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران تشخیص داده می‌شود. همچنین این اختلال استرس به عنوان glossophobia شناخته می‌شود.

روان درمانی و دارو درمانی، برای کاهش علائم و عوارض استرس در سخنرانی در جمع موثر هستند. علاوه براین موارد، استراتژی هایی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای مدیریت یا پیشگیری از علائم استرس برای صحبت در جمع استفاده کنید.

هنگام سخنرانی، این نکات را حتما به یاد داشته باشید: لبخند بزنید، تماس چشمی برقرار کنید و به صورت طبیعی و منظم نفس بکشید. اگر متوجه شدید که شدت استرس شما شروع به افزایش کرده است، ابتدا باید آن را قبول کنید. سپس باید تلاش کنید که به کمک مهارت هایتان علائم خود را کاهش دهید. نفس عمیق بکشید، تمرکز کنید و به سخنرانی ادامه دهید. اما اگر با رعایت تمام راهکارها، هنوز هم از استرس زیاد رنج می برید می توانید برای اطلاع از جدیدترین روند درمانی برای استرس با تکین دارو تماس بگیرید.

سوالات متداول در استرس برای سخنرانی

علائم فیزیکی استرس در هنگام سخنرانی کدامند؟

استرس در سخنرانی در جمع می‌تواند باعث بروز علائم فیزیکی مانند افزایش ضربان قلب، تنگی نفس و حتی حملات پانیک شود.

بهترین دارو برای استرس در سخنرانی کدامند؟

بتا بلوکرها پر مصرف ترین داروهایی هستند که برای مدیریت استرس به صورت حاد استفاده می‌شوند که ممکن است در استرس هنگام سخنرانی موثر باشند.

برای استرس در هنگام سخنرانی، چه زمانی باید برای درمان اقدام کنم؟

اگر استرس برای صحبت در جمع زندگی روزمره شما را با اختلالات جدی رو به رو کرده است، باید برای درمان وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا