مقالات

نقش گیاه گل ساعتی در بهبود خواب و آرامش بخشی

از زمان‏های قدیم برخی از گونه‏ های گیاهی سابقه مصرف درمانی زیادی داشته ‏اند. بیشتر گیاهان طبیعی برای بیماری‏های مختلفی مانند دیابت، فشار خون و چاقی استفاده می‏شده است. در این میان، Passiflora .incarnata L یک داروی طبیعی سنتی است که از گل‏ها، میوه ‏ها، ریشه و برگ‏ه ای آن به عنوان دارو استفاده می‏شد. از دیرباز در اروپا به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بی خوابی و اضطراب کاربرد داشته و در آمریکای شمالی عمدتاً دم کرده آن به عنوان آرامبخش استفاده می‏شد. علاوه بر این، . Passiflora incarnata L به طور گسترده‏ ای برای ضد آسم، ضد درد و آرام بخش در برزیل کاربرد داشت. در حال حاضر در بسیاری از کشورها از .Passiflora incarnata L برای درمان اضطراب، دیسمنوره، بی خوابی، سرطان و غیره استفاده می‏شود. این مقاله با هدف ارائه آخرین اطلاعات در مورد اجزای عملکردی خاص .incarnata L Passiflora به ویژه نتایج آزمایش‌های بالینی، بینش جدیدی در مورد فرصت‌هایی برای توسعه آینده داروهای طبیعی ارائه می‌دهد.

داروهای گیاهی برای اهداف دارویی، پتانسیل درمان یا حتی پیشگیری از بیماری را دارند، مشروط بر اینکه ابتدا در یک محیط بالینی به دقت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند. اخیراً، علاقه به داروهای گیاهی به دلیل مزایای ظاهری آن برای سلامتی مانند کاهش وزن و بهبود کیفیت زندگی افزایش یافته است. افزایش استفاده از داروهای گیاهی به مصرف کنندگان نشان می دهد که آنها تا حدودی بی‏ضرر و بی‏ خطر هستند. از داروهای گیاهی بیشتر برای درمان بیماری‏های رایج مانند علائم یائسگی، آسم، بیخوابی و حتی سرطان استفاده می شود. .Passiflora incarnata L که به عنوان “گل ساعتی” شناخته می شود، از حدود 400 گونه در برزیل، سایر مناطق گرمسیری آمریکا، آسیا و استرالیا تشکیل شده ‏است. میوه و گل آن حاوی ترکیباتی مانند تانن، آلکالوئیدهای کومارین، فلاونوئیدها، تیروزین و گلیسین است. عصاره گل ساعتی در آزمایشات بالینی مختلف برای بی خوابی، عصبی بودن و سرطان‏های مختلف آزمایش شده است. هیچ عارضه شدیدی در کارآزمایی‌های بالینی یافت نشد و ذکر شده‏ است که امکان استفاده از آن به عنوان ماده غذایی در وزارت ایمنی غذا و دارو در کره وجود دارد. این مقاله مروری اثرات مختلف عصاره .Passiflora incarnata L را برجسته خواهد کرد.

همچنین بخوانید:   رتبه اجتماعی و استرس

بی خوابی

بی خوابی یا اختلال خواب یک علامت اختلال خواب است که با مشکل در به خواب رفتن یا حفظ خواب مشخص می‏شود و در نتیجه خواب “کوتاه” یا “کم عمق” ایجاد می‏شود که با مشکلاتی مانند بی خوابی مزمن با سردرد، افسردگی، اختلالات اضطرابی و سایر مشکلات سلامتی همراه است. چندین مطالعه فواید مرتبط بالینی .Passiflora incarnata L را برای درمان بیخوابی نشان داده‏اند. در یک مطالعه کنترل‌شده با دارونما، 41 شرکت‌کننده (35-18 سال) یک فنجان چای تهیه‌شده گل ساعتی نوشیدند و به مدت هفت روز میزان خواب و کیفیت آن را یادداشت کردند و 10 نفر از این شرکت‌کنندگان در آخرین روز تحت پلی‌سومنوگرافی شبانه قرار گرفتند. شب با تجزیه و تحلیل دفترچه خاطرات خواب، کیفیت خواب در گروه مصرف کننده چای به طور قابل توجهی بهتر از گروه دارونما بود. این مطالعه نشان می‏دهد که گل ساعتی اثر بالقوه ‏ای بر کیفیت خواب دارد.

آرامبخشی

جوامع مدرن نسبت کار ذهنی بالاتری نسبت به کارهای فیزیکی دارند. به عبارت دیگر استرس روانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته ‏است. با گذشت زمان، استرس مزمن می‏تواند باعث ایجاد انواع شرایط روحی مانند اضطراب، بی‏قراری و عصبی‏ شدن و حتی بیماری‏های جسمی شود. .Passiflora incarnata L سابقه طولانی استفاده بعنوان آرامبخش دارد و مردم در سراسر جهان از آن برای درمان اضطراب و بی خوابی استفاده می‏کردند. تحقیقات در مورد آرامبخشی با استفاده از .Passiflora incarnata L در روی موش ها نیز انجام شده‏است. در یک مطالعه خاص، موش‏ها به گروه‏ های ده تایی تقسیم شدند. به چهار گروه پنتیلن تترازول (PTZ؛ 90 میلی گرم بر کیلوگرم داخل صفاقی) 30 دقیقه قبل از تجویز (0.05، 0.1، 0.2، 0.4 میلی گرم بر کیلوگرم) عصاره .Passiflora incarnata L، داده‏ شد. به دو گروه 30 دقیقه قبل از تجویز دیازپام (5/0، 1 میلی گرم بر کیلوگرم) تزریق شد و به یک گروه فقط PTZ (90 میلی گرم بر کیلوگرم) تزریق شد. هر حیوان به مدت 1 ساعت در یک قفس پلاستیکی منفرد تحت نظر بود. عصاره .Passiflora incarnata L تاحدودی باعث مهار اثرات تحریکی PTZ شد و به نظر می‏رسد این اثر به صورت وابسته به دوز افزایش می‏یابد. در مطالعات دیگر اثر .Passiflora incarnata L مشتق شده از عصاره متانولی با استفاده از یک مدل پیچ و خم بالا از اختلالات اضطرابی مشاهده شد و فعالیت ضد اضطراب قابل توجهی در دوزهای mg/kg  10در موش نشان داد. فعالیت بنزوفلاوون .Passiflora incarnata L بخش اساسی از فعالیت فیزیولوژیکی است. دو نوع عصاره برگ  Passiflora incarnata L. و  Passiflora edulis fبه صورت خوراکی (300 میلی گرم بر کیلوگرم، 600 میلی گرم بر کیلوگرم، و 1200 میلی گرم بر کیلوگرم) به موش ها برای تعیین اثرات آنها در طول 180 دقیقه ورزش بر اساس میلی گرم بر کیلوگرم تجویز شد. . برای تایید سیستم تله متری از کافئین (شاهد) و میدازولام (کنترل مثبت) استفاده شد. همه عصاره ها برای کاهش فعالیت حرکتی آنها وابسته به دوز، در مقایسه با گروه کنترل مورد آزمایش قرار گرفتند. هنگامی که با استفاده از mg/kg 1200 بعد از 18 دقیقه یک اثر آرام بخش قابل توجهی وجود داشت، دو غلظت پایین هر عصاره کاهش بیشتری در فعالیت حرکتی پس از 24 دقیقه ورزش نشان داد.

همچنین بخوانید:   علائم ظاهری استرس

ضد التهاب و آنتی اکسیدان

داروهای گیاهی دارای خواص ضد حساسیت، ضد اکسیداسیون، ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد تکثیر و ضد سرطان هستند. از نظر فعالیت ضد درد و ضد التهابی با استفاده از عصاره اتانولی تهیه شده به روش writhing و hot plate بررسی شد. علاوه بر این، خواص ضد التهابی کاراگینان برای اثرات آن بر ادم پای موش ناشی از هیستامین مورد آزمایش قرار گرفت. در نتیجه، دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره برگ Passiflora foetida  فعالیت ضددردی قابل توجهی در 20 دقیقه با استفاده از روش صفحه داغ در موش نشان داد. دوز 100 میلی‌گرم بر کیلوگرم عصاره اتانولی اثر ضدالتهابی مهمی را روی موش‌ها نشان داد. عصاره اتانولی Passiflora foetida  فلاونوئیدهایی مانند روتین، کورستین، لوتئولین تولید می‏کند که نقش مهمی در اثر ضدالتهابی ایفا می‏کند. آنتی اکسیدان‏هایی که از اکسیداسیون جلوگیری می‏کنند شامل کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، ایزوفلاون ها، اسیدها و ویتامین ها هستند. بیشتر آنتی اکسیدان ها در میوه ها و گیاهان موجود است. به عنوان مثال میوه های Passiflora incarnata L. حاوی آنتی اکسیدان هستند. شرایط استخراج شامل درصد اتانول (0-100٪، حجم / حجم)، زمان انتخابی (60-300 دقیقه) و دمای استخراج 25 تا 60 درجه سانتیگراد است. شرایط استخراج انتخاب شده اتانول 40 درصد، دمای 30 درجه سانتیگراد و زمان استخراج 60 دقیقه بود.

نتیجه

علاقه به استفاده بالینی از داروهای گیاهی روندی است که به طور قابل توجهی در سراسر جهان افزایش یافته است. داروهای طبیعی نقش بالقوه ‏ای در درمان انواع اختلالات اضطرابی دارند و به عنوان عوامل درمانی کارایی خود را نشان داده‏اند. بیشتر داروهای گیاهی به دلیل ترکیبات پلی فنلی فلاونوئیدها (مانند فلاونول) که در بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شوند، فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارند. با این حال، نگرانی فزاینده‏ای در مورد استفاده از .‏Passiflora incarnata L در طولانی مدت وجود دارد. نتایج خلاصه شده در بالا شامل مطالعات پیش بالینی و بالینی در مورد اثرات Passiflora .incarnata L بر اضطراب، عصبی‏ بودن، بی خوابی و علائم یائسگی است. مطالعات بیشتری برای نشان دادن اثربخشی آن مورد نیاز است.

همچنین بخوانید:   آیا پروبیوتیک ها برای کاهش وزن موثر هستند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا