مقالات

رتبه اجتماعی و استرس

مطالعه ای بررسی می کند که چگونه رتبه اجتماعی بر پاسخ به استرس تأثیر می گذارد!

آیا موقعیت اجتماعی یک فرد می تواند بر میزان استرس آنها تأثیر بگذارد؟ محققان دانشگاه تولین این سؤال را مورد آزمایش قرار دادند و معتقدند که رتبه اجتماعی، به ویژه در زنان، واقعاً بر پاسخ استرس تأثیر می گذارد.

در مطالعه ای که در Current Biology منتشر شده است، جاناتان فدوک، استاد روانشناسی تولین و دکتر لیدیا اسمیت-آزبورن، به دو شکل استرس روانی اجتماعی – انزوای اجتماعی و بی ثباتی اجتماعی – و نحوه تجلی آنها بر اساس رتبه اجتماعی پرداختند.

آنها تحقیقات خود را بر روی موش های ماده بالغ انجام دادند و آنها را به صورت جفت قرار دادند و به آنها اجازه دادند تا در طی چند روز یک رابطه اجتماعی با ثبات ایجاد کنند. در هر جفت، یکی از موش ها دارای موقعیت اجتماعی بالا یا غالب بود، در حالی که دیگری زیردستان با موقعیت اجتماعی نسبتاً پایین در نظر گرفته می شد. پس از ایجاد یک خط پایه، آنها تغییرات رفتار، هورمون های استرس و فعال شدن نورون ها را در پاسخ به استرس اجتماعی مزمن زیر نظر گرفتند.

فادوک، استادیار دپارتمان روان‌شناسی Tulane گفت: «ما نحوه تأثیر این اشکال مختلف استرس بر رفتار و هورمون استرس کورتیکوسترون (مشابه هورمون انسانی، کورتیزول) را در افراد بر اساس رتبه اجتماعی آنها تجزیه و تحلیل کردیم. همچنین سراسر مغز را بررسی کردیم تا نواحی مغزی را که در پاسخ به استرس روانی اجتماعی فعال می شوند، شناسایی کنیم.

اسمیت-آزبورن، متخصص و اولین نویسنده در این مطالعه گفت: «ما دریافتیم که نه تنها رتبه نشان می‌دهد که یک فرد چگونه به استرس روانی-اجتماعی مزمن پاسخ می‌دهد، بلکه نوع استرس نیز مهم است.»

همچنین بخوانید:   بی خوابی ، شیوع، پیامدها و درمان موثر

او کشف کرد که موش‌هایی با موقعیت اجتماعی پایین‌تر در معرض بی‌ثباتی اجتماعی هستند، که شبیه به گروه‌های اجتماعی دائماً در حال تغییر یا ناسازگار است. کسانی که رتبه بالاتری داشتند بیشتر مستعد انزوای اجتماعی یا تنهایی بودند.

همچنین تفاوت‌هایی در بخش‌هایی از مغز وجود داشت که با برخوردهای اجتماعی فعال می‌شدند، بر اساس وضعیت اجتماعی حیوانی که به آن واکنش نشان می‌داد و اینکه آیا آنها استرس روانی اجتماعی را تجربه کرده بودند یا خیر.

اسمیت-آزبورن گفت: «برای مثال، برخی از نواحی مغز حیوان غالب نسبت به انزوای اجتماعی واکنش متفاوتی نسبت به عدم قطعیت اجتماعی نشان می دهند.»
فدوک گفت: “به طور کلی، این یافته ها ممکن است مفاهیمی برای درک تأثیر موقعیت اجتماعی و شبکه های اجتماعی بر شیوع بیماری های روانی مرتبط با استرس مانند اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی اساسی داشته باشد.” با این حال، مطالعات آتی که از موقعیت‌های اجتماعی پیچیده‌تر استفاده می‌کنند، قبل از اینکه این نتایج به انسان‌ها ترجمه شود، مورد نیاز است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا