مقالات

استرس بدون دلیل

استرس بدون دلیل یکی از مهمترین مواردی است که اکثر افراد ممکن است در طول روز آن را تجربه کنند. این در حالی است که استرس ناگهانی و یهویی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد و منجر به اضطراب بیشتر شود.

تمامی انسان ها در زندگی خود دلهره و استرس را تجربه می‌کنند. با این حال انواع اضطراب و استرس، از جمله استرس بدون دلیل، زندگی برخی از افراد را با مشکلات جدی رو به رو می‌کند. این افراد به این علت که در اغلب اوقات دچار دلهره و استرس هستند، نه تنها از زندگی لذت نمی‌برند، بلکه در امور کاری، اجتماعی و شخصی دچار مشکل می‌شوند.

با وجود اینکه احتمالا می‌توانید علت بسیاری از اضطراب‌ها را تشخیص دهید، ممکن است در برخی از شرایط دچار استرس بدون دلیل شوید و ندانید که این استرس یهویی به چه علتی بروز پیدا کرده است. به طور کلی چنین شرایطی می‌تواند باعث شود که در تمامی امور روزانه خود دچار سردرگمی کنید و نتوانید وظایف خود را به خوبی انجام دهید.

دلهره و استرس زمانی بروز پیدا می‌کند که مغز احساس خطر کند. این احساس خطر می‌تواند اضطراب خفیف یا حتی استرس شدید را شامل باشد. شرایط کنونی و حتی رویدادهای گذشته زندگی ما نیز می‌توانند‌ در شرایطی باعث بروز دلهره و استرس شوند. خوشبختانه می‌توان به کمک روش‌های روانشناسی و روانپزشکی، استرس و اضطراب را کنترل کرد. پس اگر به دنبال راهکارهای موثر در رفع استرس یهویی هستید این مقاله از تکین دارو را از دست ندهید.

شایع ترین علل استرس بدون دلیل

در زمانی که احساس می‌کنید دچار استرس بیخودی هستید، شاید به این مسئله فکر کنید که چرا باید چنین شرایطی را تجربه کنم. ممکن است مشکلی در امور کاری یا خانوادگی دارید که سعی می‌کنید آن را فراموش کنید. ولی ناخودآگاه درباره آن مسئله مضطرب می‌شوید. البته ممکن است از علت اضطراب تان آگاه باشید ولی در حال حاضر آن را ندانید.

همچنین این احتمال وجود دارد که در طول زمان، از گذشته تا حال، مسائل ناراحت کننده و اضطراب آور گوناگونی را تجربه کرده باشید. اما چون توانایی رفع این مشکلات را نداشتید، تمامی آنها را سرکوب کردید. در چنین وضعیتی، در طول زمان متوجه می‌شوید که حتی در شرایطی که ظاهرا همه شرایط مطلوب است، استرس بیخودی می‌گیرید.

البته برای یافتن علت استرس یهویی که ممکن است دچار آن شوید، می‌توانید یک ژورنال روزانه برای خود تهیه کنید. یا حتی می‌توانید با صحبت کردن با یک دوست صمیمی علت استرس بیخودی تان را بیابید. در شرایطی که واقعا دلهره و استرس عملکرد روزانه شما را دچار مشکلات جدی می‌کند، شاید نیاز باشد که با یک درمانگر در این زمینه صحبت کنید.

به طور کلی در اغلب موارد، ممکن است که فرد مشکلات گذشته و کنونی خود را نادیده گرفته باشد. در این شرایط استرس از بین نمی‌رود، بلکه به زبان ساده می‌توان گفت که این نگرانی در بدن به دام می‌افند. سپس در طول زمان و با سرکوب بیشتر دلهره و استرس، فرد حتی در ساعات آرام و بدون دغدغه زندگی خود، احساس استرس بدون دلیل می‌کند.

به این نکته مهم توجه کنید که داشتن میزان مناسبی از استرس درباره امور روزمره طبیعی است. اما اگر احساس می‌کنید که در تمام ساعات روز دچار دلهره و استرس هستید یا واکنش شما به چالش‌های روزمره بسیار نامتناسب و بیش از حد مورد نیاز است، بهنر است به دنبال کمک و حمایت روانی باشید. استرس یهویی می‌تواند نشانه نگرانی شما درباره یک مسئله خاص باشد که ناخودآگاه آن را نادیده گرفته‌اید.

همچنین بخوانید:   اختلال خواب چیست ؟

علائم استرس بدون دلیل

اگر دچار استرس روزمره هستید یا در برخی از موقعیت‌های خاص دچار دلهره می‌شوید و فکر می‌کنید علت خاصی برای دلهره و استرس شما وجود ندارد، ممکن است که علائم زیر را تجربه کنید

علائم استرس بدون دلیل - تکین فارمد
استرس گرفتن بدون علت چه علائمی دارد؟
  • نگرانی
  • ترس
  • بی‌قراری
  • خستگی

در واقع این علائم مربوط به شرایطی است که در آن مغز احساس خطر می‌کند و با فعال کردن پاسخ “جنگ یا گریز” تمام سیستم‌های زیستی بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در شرایطی که واقعا خطری وجود دارد، مغز با فعال کردن موقت این پاسخ در عمل می‌تواند به شما کمک کند. اما در صورت عدم وجود خطر واقعی و بیان مزمن پاسخ استرس، در طول زمان دچار مشکلات مختلفی می‌شوید‌‌ که می‌توانند به طور مستقیم سلامتی شما را به خطر بیندازند.

عوارض استرس یهویی درمان نشده

استرس بیخودی و دلهره می‌تواند عوارض جسمی و روانی مختلفی داشته باشد که ممکن است بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • مشکلات جسمی: استرس یهویی و دلهره می‌تواند به علت افزایش ترشح هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول و آدرنالین، باعث افزایش فشار خون، تشدید آسم، افزایش ضربان قلب، اختلالات خواب، سردرد، افزایش وزن یا کاهش وزن ناشی از اختلالات در سیستم گوارشی و مشکلات دیگر در سیستم‌های بدنی مختلف شود.
  • افسردگی و اضطراب: استرس ناگهانی می‌تواند منجر به افزایش احساسات افسردگی و اضطراب شود. فرد ممکن است احساس ناتوانی، بی‌اعتمادی به خود، و حتی افکار منفی نسبت به آینده داشته باشد.
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: استرس یهویی و بیخودی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله بیماری‌های مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونری و حتی سکته قلبی را افزایش دهد.
  • مشکلات روابط اجتماعی: استرس بیخودی ممکن است باعث شود فرد کمتر به دیگران روی بیاورد و از ارتباطات اجتماعی دور شود، که این می‌تواند به کنار گذاشتن و ایجاد مسائل در روابط فردی منجر شود.

برای مدیریت استرس بیخودی و دلهره، مهارت‌های مدیریت استرس و اضطراب، مدیتیشن، و تمرینات تنفسی می‌توانند مفید باشند. همچنین، مشاوره روان‌شناختی و درمان‌های روان‌درمانی نیز می‌توانند به فرد در مدیریت و کنترل استرس و دلهره کمک کنند.

تفاوت استرس بی‌دلیل، اضطراب و پانیک

اگر بدون دلیل دچار استرس شوید، ممکن است در هر ساعتی از روز احساس بیقراری، ترس و نگرانی داشته باشید. تفاوت این شرایط با اضطراب ناشی از یک عامل خطر خارجی یا ذهنی این است که در شرایط اضطراب بدون دلیل، شما در ظاهر با یک شرایط مبهم رو به رو هستید و واقعا نمی‌دانید که چرا سردرگم هستید و احساس بیقراری دارید.

تفاوت استرس بی دلیل، اضطراب و پانیک - تکین فارمد
چه تفاوتی بین استرس بدون دلیل و اضطراب و پانیک وجود دارد؟

اضطراب همان احساس ترس، نگرانی و دلهره است که در اثر یک استرس ذهنی یا فیزیکی آن را تجربه می‌کنید. علائم ناشی از اضطراب با سایر شرایط ناشی از استرس یکسان است و فرد در کوتاه مدت یا بلند مدت می‌تواند آنها را تجربه کند. مواردی مانند اختلال گوارشی، مشکل در تمرکز و بیقراری از جمله عوارض یکسان تمام شرایط استرس زا هستند.

حملات پانیک نیز گونه‌ای از “پاسخ به استرس و ترس” هستند و در شرایطی رخ می‌دهند که فرد به طور ناگهانی با ترس بسیار شدیدی رو به رو می‌شود. علائم یک حمله پانیک در افراد مختلف می‌تواند شدت متغیری داشته باشد. اگر به طور مزنن حملات پانیک را تجربه کنید، عملکرد و سلامتی ذهنی و جسمی شما با گذشت زمام دچار مشکلات جدی می‌شود.

همچنین بخوانید:   استرس در سخنرانی

یکی از عوارض مشترک بین تمام انواع استرس‌های مزمن، ایجاد مشکل در تمرکز ذهنی است که می‌تواند از یک اختلال خفیف تا یک وضعیت شدید متغیر باشد.

انواع استرس بی دلیل

این امکان وجود دارد که استرس بی دلیل را فقط برای یک مدت کوتاه تجربه کنید. با این حال اگر برای طولانی مدت در یک شرایط پر استرس قرار داشته‌اید، ممکن است که به صورت مزمن احساس استرس بیخودی داشته باشید. ویژگی‌های استرس بی‌دلیل حاد و مزمن عبارت‌اند از:

استرس بی‌دلیل حاد استرس بی‌دلیل مزمن
احساس فشار عصبی در مواجهه با امور روزمره و ظاهرا بدون علت خاص احساس فشار عصبی به صورت مداوم و ظاهرا بدون علت خاص
افزایش بی دلیل و آسان احساس تنش و عصبانیت در اثر مواجهه با امور بی ربط و غیر مهم روزمره اختلالات خواب برای طولانی مدت مانند بیدار شدن از خواب در شب و دشواری در خوابیدن
مشکل در تمرکز و عملکرد روزانه مشکل در تمرکز، حافظه و قدرت تصمیم گیری
تپش قلب، تعریق و لرزش بدن مشکلات گوارشی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی

بسیاری از علائم بین این دو اختلال حاد و مزمن مشترک هستند و ممکن است فقط شدت آنها با یکدیگر متفاوت باشد‌.

راه های مقابله با استرس بی دلیل

بهترین راه برای رفع استرس بیخودی و استرس یهویی روزمره که عملکرد شما را مختل می‌کند، استفاده از کمک‌های روانشناسی یا روانپزشکی است. با این حال اگر توانایی و اراده کافی را داشته باشید، می‌توانید خودتان نیز تا حد قابل قبولی استرس و اضطراب‌تان را کاهش دهید. هدف این است که کنترل بیشتری بر روی روان خود به دست بیاورید.

مقابله با استرس یهویی - تکین فارمد
چگونه با استرس های بی دلیل مقابله کنیم؟

برای کاهش یا رفع استرس بیخودی و بدون دلیل، می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • صحبت با افراد قابل اعتماد درباره نگرانی‌های زندگی حال و گذشته
  • تلاش برای “حل مسئله” و عدم نادیده گرفتن مشکلات و اضطراب‌های زندگی
  • کمک گرفتن از تکنیک‌های خود مراقبتی و سایر اقدامات مثبت
  • استراحت کافی، خواب منظم، تغذیه مناسب، ورزش و پیاده روی منظم
  • استفاده از روش‌های مراقبه، مدیتیشن، ذهن آگاهی و آرامسازی ذهن و بدن

خوشبختانه شما می‌توانید به کمک منابع معتبر آنلاین و آفلاین، اطلاعات مفیدی برای بهبود شرایط استرس و اضطراب خود پیدا کنید. اما اگر بیش از حد مضطرب هستید و نمی‌توانید مشکلات زندگی خود را رفع کنید و به تنهایی توانایی اداره شرایط روانی خود را ندارید، می‌توانید از کمک‌های یک درمانگر یا یک روانپزشک استفاده کنید.

اهمیت درمان استرس بیخودی و دلهره

اگر بتوانید سطح استرس خود را تعیین کنید و تشخیص دهید که کدام شرایط، افکار، اعمال و موقعیت‌ها شما را اصطلاحا به “استرس بیخودی” دچار می‌کنند، می‌توانید با مدیریت شرایط روزمره زندگی‌تان، تا حد زیادی بیقراری‌ خود را کاهش دهید. برخی از تمرینات و تکینیک‌های آرامسازی نیز می‌توانند تا حد زیادی به رفع مشکلات شما کمک کنند.

در شرایط وخیم نیز می‌توانید به روانپزشک مراجعه کنید. دارودرمانی یکی از روش‌های اصلی درمان اختلالات روانی مختلف، از جمله اختلالات اضطرابی است. رژیم‌های درمانی مختلفی برای درمان اضطراب وجود دارد که روانپزشک براساس تشخیص و شرایط سلامتی شما، برنامه دارویی مناسب را تجویز می‌کند.

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای رفع دلهره و استرس یهویی، استفاده از تکنیک های جدید در کنترل  علائم استرس است. این در حالی است که راهکارهای نوین درمان استرس ممکن است عوارض کمتری داشته باشند. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید به تکین دارو سر بزنید.

رفع استرس می‌تواند تا حد زیادی عملکرد شما را افزایش دهد و بار بزرگی را از روی دوش شما بردارد. بنابراین اگر واقعا درباره عملکرد روزمره خود نگران هستید و متوجه شده‌اید که استرس بیخودی باعث شده است مانند سابق از زندگی لذت نبرید، می‌توانید از همین حالا مسیر بهبود عملکرد و کیفیت زندگی‌تان را آغاز کنید.

همچنین بخوانید:   درد قفسه سینه ناشی از استرس

درمان‌های غیر دارویی استرس بی‌دلیل و اضطراب چیست؟

ممکن است شما نیز جزو آن افرادی باشید که تمایل دارند اضطراب خود را با روش‌های غیر دارویی درمان کنند. به جز موارد وخیم و بسیار شدید، شرایطی مانند دلهره و استرس بدون دلیل را می‌توان تا حدی با روش‌های غیر دارویی کنترل کرد. البته افرادی هم هستند که می‌توانند واقعا سطح استرس خود را به کمک روش‌های روان درمانی کنترل کنند.

روش‌های روانشناختی مختلفی وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید سطح اضطراب و بیقراری خود را کنترل کنید و عملکرد روزمره‌ تان را بهبود بخشید. از جمله روش‌های غیر دارویی درمان استرس بی‌دلیل و اضطراب، عبارت‌اند از:

  • درمان شناختی-رفتاری: این روش درمانی که با نام CBT شناخته می‌شود، بر شناسایی عوامل ذهنی و بیرونی ایجاد استرس و یادگیری روش‌هایی برای کنترل آنها تاکید دارد. فرد می‌تواند به مرور زمان با تمرین مهارت‌های عملی، توانایی لازم برای کنترل سطح استرس و اضطراب خود را به دست آورد‌.
  • مواجهه درمانی: در این روش، ابتدا ترس‌ها و عوامل ایجاد اضطراب در فرد شناسایی می‌شود. سپس مراجعه کننده به کمک درمانگر با ترس‌های مختلف خود رو به رو می‌شود. هدف اصلی این است که فرد توانایی‌های لازم برای رویارویی با ترس‌ها و حساسیت زدایی از آنها را به دست آورد.
  • روانکاوی: به طور کلی تمرکز روش روانکاوی بر بهبود آگاهی فرد از خود و اطرافیان فرد است. در این روش درمانگر به مراجعه کننده کمک می‌کند تا به شناخت دقیق تر و عمیق تری از افکار، احساسات و تمایلات خود دست پیدا کند. همچنین به فرد کمک می‌کنند تا روش‌های مقابله با تنش‌های عصبی را به دست آورد‌.

اگر شدت علائم شما به کمک این روش‌های روان درمانی بهبود پیدا نکرد، باید به دنبال کمک‌های روانپزشکی باشید. از جمله گروه‌های دارویی که برای درمان اختلالات اضطرابی مختلف استفاده می‌شوند، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRIs است. روانپزشک می‌تواند رژیم دارویی مناسب را برای شما تجویز کند.

سخن آخر درباره استرس یهویی

در اغلب موارد، نگرانی‌های مربوط به سال های قبل زندگی که آنها را سرکوب کرده‌اید، می‌توانند ناخودآگاه در شما استرس ایجاد کنند. در چنین وضعیتی ممکن است احساس ‌کنید که بدون هیچ علت خاصی به صورت روزمره دچار استرس می‌شوید. همچنین فشار عصبی ناشی از امور مختلف روزمره نیز می‌توانند باعث بیقراری مداوم شما شوند.

استرس یهویی یا بی دلیل یک وضعیت روانی است که در آن فرد احساس استرس، نگرانی، یا فشار روانی بدون وجود عوامل خارجی یا موقعیت‌های واقعی می‌کند. به عبارت دیگر، فرد در این وضعیت احساس استرس و فشار می‌کند، اما نمی‌تواند یک عامل محرک مشخص برای این حالت تعیین کند.

استرس بدون دلیل ممکن است به عنوان نتیجه‌ای از عوامل روانی، اجتماعی، یا فیزیولوژیکی بروز کند. عواملی مانند نقص عملکرد مغزی، تغییرات شیمیایی در مغز، وضعیت هورمونی، مشکلات روان‌شناختی مانند اضطراب و افسردگی، و نیز تجربیات قدیمی و رفتارهای یادگیری از جمله عواملی هستند که ممکن است به بروز دلهره منجر شود.

اگر از استرس بدون دلیل و مزمن رنج می‌برید، خوشبختانه می‌توانید آرامش را به زندگی‌تان بازگردانید. شما به کمک یک درمانگر می‌توانید علت بیقراری خود را شناسایی کنید، سپس برای کنترل سطح تنش روش‌های آرامسازی ذهن و بدن را یاد بگیرید‌. علاوه براین در صورت نیاز می‌توانید به یک روانپزشک مراجعه کنید و از دارودرمانی بهره مند شوید. ضمن اینکه می توانید برای کسب اطلاع از راهکارهای جدید در زمینه رفع استرس بدون علت و دلهره، با تکین دارو تماس بگیرید و جدیدترین راهکار در این زمینه را بشناسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا