درمان اضطراب و استرس

تاثیر مصرف قهوه بر استرس

تاثیر مصرف قهوه بر استرس بیشتر به مکانیسم های فیزیولوژیکی آن مربوط می شود. چرا که مصرف قهوه در برخی افراد ممکن است باعث افزایش هوشیاری و استرس شود. علاوه براین برخی از افراد هنگام تجربه اضطراب سعی می‌کنند قهوه بنوشند.

قهوه به علت دارا بودن میزان قابل توجه کافئین شناخته شده است. کافئین یک ماده محرک است و اثر تحریکی آن بر سیستم عصبی بدیهی است. افرادی که نسبت به اثرات تحریکی کافئین حساسیت بیشتری دارند ممکن است در اثر نوشیدن قهوه، استرس و اضطراب بیشتر یا حتی شدیدی را تجربه کنند.

در برخی شرایط استرس زا، افراد ممکن است برای تقویت شرایط روانی‌شان به مصرف قهوه روی بیاورند. با این حال مصرف مقادیر بیش از حد قهوه می‌تواند باعث شود که میزان استرس و اضطراب شدت پیدا کند. تشدید استرس و اضطراب می‌تواند تمرکز فرد را از بین ببرد‌‌. در این شرایط مصرف قهوه می‌تواند علائم اضطراب مانند تپش قلب را بدتر کند. باتوجه به اثرات و عوارض مصرف قهوه بر استرس، در این مقاله از تکین دارو، سعی کرده ایم اطلاعات کاملی را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم تا با مطالعه آن بتوانید راهکارهای مطمئنی را برای کنترل استرس ناشی از قهوه یادبگیرید.

اثرات مهم مصرف قهوه بر استرس و اضطراب

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است. مصرف کافئین موجود در قهوه می‌تواند اثرات مختلفی در بدن ایجاد کند. از جمله اینکه کافئین از چند طریق می‌تواند بر روی میزان استرس بدن تاثیر منفی بگذارد. به این ترتیب مصرف قهوه برای برخی از افراد می‌تواند مشکل آفرین باشد. از جمله موارد مربوط به تاثیر مصرف قهوه بر استرس، عبارت‌اند از:

  • تحریک سیستم عصبی: کافئین یک ماده محرک سیستم عصبی است. به همین علت نوشیدن قهوه می‌تواند با تحریک سیستم عصبی، باعث افزایش هوشیاری، استرس و بروز بیخوابی شود. علاوه بر این افزایش ضربان قلب نیز یکی از اثرات تحریکی ناشی از مصرف مقادیر بیش از حد قهوه است و می‌تواند برای فرد نگران کننده باشد.
  • اثرات قهوه بر بهداشت خواب: نوشیدن قهوه در طول روز و به خصوص در ساعات بعد از ظهر می‌تواند باعث بروز اختلال در خواب شود. علاوه براین مصرف قهوه درست قبل از خواب می‌تواند باعث بیداری و کاهش کیفیت خواب شما شود. کاهش کیفیت خواب تاثیر مستقیمی در افزایش استرس و اضطراب دارد.
  • تاثیر بر فشار خون: به طور کلی مصرف قهوه می‌تواند از طریق اثرات تحرکی که در بدن ایجاد می‌کند، باعث افزایش فشار خون شود. از جمله اثرات فشار خون این است که باعث افزایش استرس و اضطراب در اغلب افراد می‌شود.
  • تاثیر بر میزان هورمون‌های عامل استرس: نتایج حاصل از برخی از پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف قهوه می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون‌هایی مانند کورتیزول شود. کورتیزول با نام “هورمون استرس” شناخته می‌شود. به این ترتیب مصرف قهوه باعث افزایش ریسک تجربه اضطراب شدید در فرد می‌شود.
همچنین بخوانید:   استرس و درد بازو
اثرات مصرف قهوه بر میزان استرس و اضطراب - تکین فارمد
مصرف قهوه بر روی افزایش هورمون های استرس، فشار خون و اختلال در سیستم عصبی و… بسیار موثر است.

اگر مصرف قهوه باعث افزایش شدید سطح اضطراب و استرس شما می‌شود، مصرف آن را متوقف کنید. علاوه براین، اگر به یکی از انواع اختلالات اضطرابی مبتلا هستید، به احتمال زیاد نوشیدن قهوه می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. بنابراین باید در میزان مصرف روزانه قهوه دقت کرده و این 4 تاثیر مصرف قهوه بر استرس را جدی بگیرید.

تاثیر مصرف قهوه بر استرس عوارض
تحریک سیستم عصبی افزایش هوشیاری، استرس و بروز بی خوابی
بهداشت خواب بیداری و کاهش کیفیت خواب
فشار خون افزایش فشار خون
هورمون‌های عامل استرس تشدید علائم استرس و اضطراب

۸ راهکار برای رفع استرس ناشی از مصرف قهوه

اگر در اثر مصرف قهوه روزانه خود دچار استرس می‌شوید، روش‌های زیادی وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها، تاثیر مصرف قهوه بر استرس را کاهش دهید، برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

کاهش میزان مصرف قهوه

اگر بتوانید به تدریج قهوه مصرفی تان را کاهش دهید، مثلا تعداد فنجان‌های کمتری قهوه بنوشید، احتمالا میزان استرس و اضطراب تان کاهش پیدا می‌کند. علاوه براین می‌توانید وعده‌های قهوه را با نوشیدنی‌های کم کافئین نسبت به قهوه، مانند چای سیاه و چای سبز جایگزین کنید.

تاثیر کاهش میزان قهوه بر استرس - تکین فارمد
برای کاهش استرس میزان قهوه مصرفی خود را کاهش دهید.

نوشیدن قهوه در ساعات مناسب روز

مصرف قهوه در ساعات مناسب و به میزان متعادل می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. مثلاً، مصرف قهوه در صبحانه می‌تواند باعث افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز شود. اما، مصرف قهوه در ساعات بعد از ظهر یا شب، به ویژه پیش از خواب، ممکن است منجر به اختلال در الگوی خواب شما شود. زیرا قهوه دارای کافئین است که یک ماده محرک بوده و مصرف آن می‌تواند به طور مستقیم تأثیر منفی بر روی خواب داشته باشد.

استفاده از رژیم غذایی مناسب

مصرف یک رژیم غذایی مناسب به همراه میزان مناسب آب می‌تواند میزان اضطراب و استرس شما را کاهش دهد. به طور کلی داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به سلامتی روانی و جسمی شما کمک کند. حتی در کاهش تاثیر مصرف قهوه بر استرس موثر باشد.

ورزش و فعالیت بدنی

 بله، ورزش و فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما کمک کند تا میزان اضطراب و استرس را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. ورزش فعالیتی است که باعث افزایش ترشح هورمون‌های خوشحالی مانند اندروفین و سروتونین می‌شود که به بهبود مزاج و کاهش استرس کمک می‌کنند. علاوه بر این، ورزش باعث تحرک بدن و تخلیه انرژی اضافی می‌شود که می‌تواند در مدیریت استرس موثر باشد.

داشتن خواب کافی

رعایت بهداشت خواب و داشتن یک الگوی خواب منظم می‌تواند به شدت به کاهش میزان استرس و اضطراب کمک کند. خواب مناسب به عنوان یکی از پایه‌های بهداشت روانی و فیزیکی افراد شناخته شده است و اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی و روانشناختی دارد. پس برای کاهش تاثیر مصرف قهوه بر استرس بهتر است مراقب زمان مصرف آن در طول روز باشید.

استفاده از تکنیک‌های آرامسازی تنفسی

انواع تکنیک‌های مدیتیشن مبتنی بر تنفس عمیق و منظم وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش میزان اضطراب و استرس کمک بگیرید‌. تنفس آگاهانه ممکن است در بسیاری از افراد به میزان قابل توجهی باعث کاهش سطح اضطراب و استرس شود.

همچنین بخوانید:   استرس پس از طلاق

برنامه ریزی و مدیریت زمان

اگر بتوانید با برنامه ریزی مناسب و مدیریت وظایف و تکالیف، هر کاری را به موقع انجام دهید، دیگر نیازی نخواهید داشت برای افزایش عملکرد قهوه مصرف کنید. از طرفی انجام به موقع امور می‌تواند به خودی خود باعث ایجاد آرامش در زندگی تان شود.

شناخت علل و مکانیسم بروز استرس

اگر بدانید در چه شرایط و موقعیت‌هایی به استرس و بیقراری دچار می‌شویدو علائم استرس حود را بشناسید، می‌توانید با انجام اقدامات مناسب میزان اضطراب تان را کاهش دهید. به این ترتیب در شرایط استرس زا میلی به نوشیدن قهوه پیدا نمی‌کنید. از طرفی نوشیدن قهوه در شرایطی که احساس بیقراری می‌کنید، می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند.

اگر نتوانستید استرس و اضطراب ناشی از مصرف قهوه را به کمک روش‌های مختلف کاهش دهید، برای رفع تاثیر مصرف قهوه براسترس، بهتر است میزان مصرف قهوه خود را به حداقل برسانید.

تحقیقات علمی درباره تاثیر مصرف قهوه بر استرس

دانشمندان امروزه به مکانیسم‌های مختلفی که مواد موجود در قهوه از طریق آنها اثرات تحریکی، افزایش هوشیاری و … را در مغز ایجاد می‌کنند پی برده‌اند. علاوه براین نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف کافئین، به خصوص اگر بیش از ۴۰۰ میلی گرم در روز باشد، به طور مستقیم بر میزان اضطراب افراد غیر مبتلا به مشکلات روانپزشکی اثر می‌گذارد.

به طور کلی اعتقاد بر این است که مصرف کافئین (به خصوص مقادیر بیش از حد آن) با افزایش ریسک بروز اضطراب و استرس مرتبط است. بنابراین مصرف قهوه برای افرادی که زندگی پر استرسی را تجربه می‌کنند توصیه نمی‌شود. زیرا باعث کاهش بیشتر کیفیت زندگی فرد می‌شود.

تاثیر مصرف قهوه بر استرس و تپش قلب

پس از مصرف قهوه، کافئین موجود در آن از طریق جریان خون عمومی وارد سیستم عصبی مرکزی می‌شود. اثرات تحریکی کافئین در سیستم مرکزی باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی اتونومیک می‌شود. سیستم عصبی اتونومیک نقش مهمی در تنظیم ضربان قلب دارد. به این ترتیب کافئین از طریق افزایش هورمون‌هایی مانند نورآدرنالین اثرات خود را ایجاد می‌کند.

ارتباط قهوه با تپش قلب - تکین فارمد
استفاده بیش از حد کافئین باعث تپش قلب شدید و افزایش استرس می شود.

نورآدرنالین با افزایش قدرت انقباضی قلب، سبب افزایش ضربان قلب می‌شود. این اثر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف قهوه آغاز می‌شود و تا چند ساعت ادامه پیدا می‌کند. برخی از افراد هم که حساسیت بالایی نسبت به اثرات مواد محرک مانند کافئین دارند، افزایش ضربان قلب شدیدتری را تجربه می‌کنند.

چه عواملی باعث افزایش استرس بعد از مصرف قهوه می‌شوند؟

پس از مصرف قهوه و جذب مواد موجود در ترکیب آن، به خصوص کافئین، تغییرات مختلفی در مغز اتفاق می‌افتد. قهوه از طریق مکانیسم‌های متعددی باعث افزایش هوشیاری و تحریک فعالیت سیستم عصبی می‌شود. در اثر همین اثر تحریکی، ممکن است که افراد مختلف، به خصوص آنهایی که به اثرات تحریکی حساسیت دارند، دچار افزایش استرس و اضطراب شوند.

یکی از اصلی ترین علل افزایش هوشیاری و میزان اضطراب پس از مصرف قهوه، افزایش میزان نوروترنسمیترهایی مانند نورآدرنالین و دوپامین در مغز است. علاوه براین، یکی دیگر از مکانیسم‌های مهم افزایش هوشیاری و ایجاد اثرات تحریکی ناشی از مصرف قهوه، اختلال عملکرد آدنوزین در مغز است.

همچنین بخوانید:   تاثیر استرس بر بینایی

در مجموع، برآیند اعمال و مکانیسم‌های مختلفی که قهوه از طریق آنها بر مغز اثر می‌گذارد، باعث بروز بی خوابی، افزایش هوشیاری و تشدید استرس و اضطراب در افراد می‌شود.

آیا مصرف قهوه در شرایطی که مضطرب هستم کار درستی است؟

با وجود اینکه مصرف قهوه به صورت مستقیم باعث بروز اختلالات اضطرابی در انسان نمی‌شود، اما نوشیدن آن می‌تواند به احتمال زیاد استرس و اضطراب شما را تشدید کند. به عنوان مثال نتایج یک تحقیق نشان داده است که مصرف قهوه می‌تواند باعث افزایش احتمال بروز حملات پانیک در افراد مبتلا به این اختلال اضطراب شود.

اما از آنجایی که قهوه برای مغز یک ماده محرک است، می‌تواند به سرعت باعث بروز بیخوابی شود. اگر مصرف قهوه را به ساعات نزدیک به خواب موکول کنید، در طول زمان دچار مشکلات خواب می‌شوید. خواب غیر منظم، کوتاه و با کیفیت پایین می‌تواند باعث افزایش اضطراب و استرس شما در طول روز شود.

سوالات متداول در تاثیر مصرف قهوه بر استرس و اضطراب

آیا اضطراب و استرس از علائم ترک مصرف قهوه (کافئین) است؟

برخی از افراد گزارش می‌کنند که پس از قطع مصرف منظم قهوه دچار استرس و اضطراب شده‌اند. مصرف منظم قهوه می‌تواند باعث بروز تغییر در سطح نوروترنسمیترهای مغزی شود‌. به همین علت وقتی میزان مصرف قهوه به صفر می‌رسد، مغز دچار تغییر وضعیت می‌شود و تا زمان برگشت به حالت نرمال، علائم ترک مشاهده می‌شود.

تاثیر مصرف قهوه بر میزان استرس چه مدت است؟

قهوه مسیرهای مختلفی را در مغز فعال می‌کند و به این ترتیب اثرات تحریکی خود را بر جای می‌گذارد. اثر تحریکی قهوه تا ۶۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد و می‌تواند ۳ الی ۵ ساعت ادامه پیدا کند. با مصرف مجدد قهوه در طول این زمان اثرات تحریکی حاصل از آن ادامه پیدا می‌کند.

نوشیدن چه مقدار قهوه باعث استرس می‌شود؟

نحوه واکنش و میزان حساسیت افراد نسبت به اثرات کافئین با یکدیگر متفاوت است. با این حال توصیه می‌شود افرادی که نسبت به اثرات تحریکی قهوه حساسیت بالایی دارند، به صورت روزانه بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم قهوه مصرف نکنند. اگر متوجه شده‌اید که مصرف میزان خاص قهوه آرامش شما را به هم می‌زند، خودتان یک محدوده مشخص برای میزان قهوه مصرفی به صورت روزانه مشخص کنید.

سخن آخر در تاثیر مصرف قهوه بر استرس و اضطراب

قهوه حاوی مواد محرک است و می‌تواند از طریق مکانیسم‌های مختلف باعث تحریک سلول‌های عصبی مغز شود. به همین علت، اگر واقعا در شرایط استرس زایی قرار دارید یا اینکه از قبل به یک اختلال اضطرابی مبتلا هستید، ممکن است در اثر مصرف قهوه (به خصوص مقادیر بالای ۴۰۰ میلی گرم در روز) احساس بی قراری و اضطراب بیش از حد پیدا کنید. بنابراین برای مدیریت میزان اضطراب، یا باید میزان قهوه مصرفی را مدیریت کنید یا میزان آن را به صفر برسانید.

در کنار بررسی تمام راهکارهایی که برای رفع استرس ناشی از قهوه وجود دارند، می توانید از راهکارهای نوین دیگری هم بهره بگیرید. بدون شک، استفاده از این راهکارها برای کاهش تاثیر مصرف قهوه بر استرس، با عوارض کمتری همراه خواهد بود. برای اطلاع از جدیدترین روش رفع استرس ناشی از قهوه با کارشناسان تکین دارو تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا