درمان اضطراب و استرس

تاثیر استرس بر بینایی

تاثیر استرس بر بینایی می تواند منجر به بروز عوارض زیادی شود که در برخی موارد نیاز به درمان و مراجعه به پزشک دارند. خشکی چشم، دوبینی، خستگی چشم، تاری دید، پرش چشم ها و دوبینی برخی از مهمترین تاثیر و عوارض استرس بر بینایی هستند.

زمانی که بدن تحت استرس قرار می گیرد، مردمک چشم ها گشاد می شوند تا نور بیشتری را دریافت کنند. دلیل این پدیده آن است که در هنگام استرس بتوانید تهدیدات بالقوه را به خوبی ببینید. علاوه بر این، افزایش سطح کورتیزول و آدرنالین می تواند فشار بیشتری را بر چشم ها وارد کند.

مطالعات نشان می دهد که استرس مزمن در برخی موارد منجر به کاهش بینایی می شود. علائم گاهی فقط در یک چشم رخ می دهند و گاهی نیز هر دو چشم را درگیر می کنند.

استرس بخشی از زندگی روزمره است که به شکل های مختلف از جمله اضطراب، انزوای اجتماعی، افسردگی، ترس یا نگرانی در زندگی افراد نمایان می شود. انسان با کمک استرس به هر مساله ای که تعادل طبیعی بدن را بر هم می زند، به طور طبیعی پاسخ می دهد.

استرس تا زمانی مفید است که موقت و گذرا باشد. استرس در صورتی که برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند به شکل های مختلف از جمله جسمی، روانی و ذهنی سلامت قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. اما در میان عوارض احتمالی استرس، تاثیر آن برچشم نادیده گرفته می شود. برای همین ما در این مقاله از تکین دارو، سعی کرده ایم مهمترین تاثیراتی که استرس می تواند بر بینایی داشته باشد را مورد بررسی قرار دهیم.

استرس چگونه بر بینایی تاثیر می گذارد؟

هورمون قدرتمند کورتیزول که اغلب به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، اولین عامل تاثیر استرس بر بینایی است. در لحظات بحران یا اضطراب شدید سطح کورتیزول به میزان خطرناکی بالا می رود. این مساله خون رسانی به چشم ها را مختل می کند و باعث ابتلا به مشکلات بالقوه بینایی می شود.

همچنین افزایش کورتیزول در عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک اختلال ایجاد می کند و باعث ابتلا به بیماری هایی از جمله نوروپاتی بینایی و گلوکوم می شود. از آنجایی که استرس هم علت و هم عارضه کاهش قدرت بینایی است، افراد مبتلا خود را در یک دور باطل گرفتار می بینند.

در واقع، مطالعات نشان می دهد که بیماران مبتلا به گلوکوم به دلیل وضعیت بینایی، احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکلات افسردگی دارند. از دست دادن فوری میدان‌ بینایی در افراد مبتلا به گلوکوم که دارای علائم افسردگی هستند به مراتب سریع تر از سایر افراد رخ می دهد.

 آدرنالین نیز یکی دیگر از هورمون هایی است که در افراد مبتلا به استرس مزمن باعث تاثیرات منفی بر سلامت بینایی می شود. یکی از وظایف مهم ادرنالین گشاد کردن مردمک ها است. تا نور بیشتری وارد چشم ها شود و تشخیص تهدیدات بالقوه خطر در هنگام استرس برای فرد آسان تر شود. سطوح استرس شدید منجر به گشاد شدن مداوم مردمک چشم ها و در نهایت حساسیت به نور می شود.

همچنین بخوانید:   اثر استرس بر انعقاد خون

علاوه بر این، در هنگام استرس سطح اکسیژن خون به دلیل تنفس های سطحی کاهش می یابد و در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول‌های حیاتی در چشم ها مختل می شود. کمبود اکسیژن در شبکیه، آسیب های بالقوه سلولی و در نهایت مرگ سلول ها را به همراه دارد. به همین دلیل، اکثر پزشکان به بیماران توصیه می کنند در مواقع استرس، درمان های تنفسی را انجام دهند.

و در نهایت اینکه دوره‌های استرس شدید و مداوم اغلب باعث تشدید مشکلات بینایی در افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی مانند لوپوس، پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، کرون می شود.

رایج ترین تاثیر استرس بر بینایی، بررسی 11 مورد

اکثر مشکلات بینایی مرتبط با استرس موقتی هستند و اغلب خود به خود از بین می روند. با این حال، اگر مشکلات چشمی برای مدت طولانی باقی بمانند باید حتما در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید. برخی از مهمترین اثرات استرس بر بینایی، عبارتند از:

تاثیر استرس بر بینایی علائم همراه
حساسیت به نور آبریزش چشمی
دید کلایدسکوپ سردرد
دید تونلی تار شدن دید محیطی
خشکی چشم عفونت چشمی
جرقه های نور خطوط زیگزاگ و لرزان چشمی
دوبینی تغییر در بینایی
تاری دید فشار چشم
پرش پلک اسپاسم غیر عادی
چشم درد عصبی درد شدید در چشم
از دست دادن بینایی کاهش بینایی در اثر استرس شدید

حساسیت به نور

این وضعیت که فوتوفوبی نیز نامیده می شود در برخی افراد و در اثر استرس شدید رخ می دهد. افراد مبتلا به حساسیت به نور نمی توانند در فضای باز چشمان خود را به طور کامل باز کنند و در صورت باز کردن پلک ها دچار آبریزش چشم می شوند.

دید کلایدسکوپ

یکی از مهمترین تاثیر استرس بر بینایی، دید کلایدسکوپ یا نوعی هاله بینی است که گاهی فقط یک چشم و در برخی موارد هر دو چشم رادرگیر می کند. هاله های بینایی در بسیاری از موارد با سردرد همراه هستند. اما با این حال علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دید تونلی

این مشکل در اثر از دست دادن مقداری از دید محیطی رخ می دهد. برخی افراد در مواجهه با استرس احساس می کنند که در یک تونل باریک قرار دارند. به این معنا که این افراد دید جانبی خود را از دست می دهند و درست مانند اینکه در یک تونل قرار دارند به جز خط مستقیم تمام اطراف خود را تیره و تار می بینند.

خشکی چشم

عملکرد غده های چشم در برخی افراد و به خصوص هنگام مواجهه با استرس کاهش پیدا می کند که این مساله منجر به خشکی چشم ها می شود. خشکی چشم ناشی از تاثیر استرس بر بینایی، ممکن است یک یا هر دو چشم را درگیر کند. این عارضه در صورتی که برای مدت طولانی و بدون درمان ادامه یابد می تواند منجر به مشکلات شدیدتری مانند عفونت شود.

تاثیر استرس بر بینایی، خشکی چشم است.جرقه های نور

دیدن اجسام ریز درخشنده و یا به اصطلاح جرقه های نور در میدان دید یکی از مهمترین و خطرناک ترین تاثیر استرس بر بینایی است. این مشکل در اثر پارگی شبکیه رخ می دهد. برخی افراد این جرقه ها رابه صورت خطوط زیگزاگی و برخی دیگر به صورت خطوط لرزان می بینند.

همچنین بخوانید:   آشنایی و درمان اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD

دوبینی

دوبینی یکی از شایع ترین عوارض استرس بر بینایی است. در این مشکل شما از یک جسم واحد همزمان دو تصویر متفاوت را می بینید. این دو بینی یا دوگانگی دید می تواند به شکل های مختلف مانند افقی، عمودی و یا حتی چرخشی رخ دهد.

تاری دید

استرس در اولین قدم موجب افزایش فشار چشم می شود. فشار چشم نیز به نوبه خود با تاری دید همراه است. تاری دید وضعیت نگران کننده ای نیست و به محض ریلکس شدن بدن و خارج شدن از شرایط استرس بینایی شما حالت اولیه خود را باز می یابد.

پرش پلک

تیک عصبی یا پرش پلک یکی از مهمترین تاثیر استرس بر بینایی است که اغلب پلک بالایی را درگیر می کند. عضلات پلک در هنگام استرس دچار اسپاسم غیرعادی می شوند و به دلایل ناشناخته شروع به پریدن می کنند.

چشم درد عصبی

استرس مزمن باعث بالا رفتن فشار چشم ها و در نتیجه تاری دید می شود. افرادی که دائم تحت استرس مزمن قرار دارند مشکلاتی مانند چشم درد تنشی یا عصبی را تجربه می کنند. در این بیماری چشم ها نسبت به کوچکترین حرکتی حساس و دچار درد شدید می شوند.

چشم درد عصبی از تاثیر استرس بر بینایی - تکین فارمداز دست دادن بینایی

استرس می تواند باعث از دست دادن بینایی شود. این نابینایی به دلایل کاملا روانی رخ می دهد و علت شناخته شده دیگری برای آن وجود ندارد. به همین دلیل، بسیاری از چشم پزشکان کاهش استرس را به عنوان درمانی برای برخی از علل کاهش بینایی می دانند.

کدام نوع استرس، بیشترین تاثیر را بر بینایی دارد؟

بسیاری از انواع استرس می توانند منجر به بروز مشکلات بینایی شوند. مطالعات مختلف نشان می دهند که بین مشکلات بینایی و انواع استرس زیر ارتباط تنگاتنگی وجود دارد:

  • اضطراب
  • استرس عمومی
  • استرس مزمن
  • فرسودگی عاطفی
  • اختلال تبدیلی ناشی از سرکوب احساسات

در بیشتر موارد، با درمان یا کنترل علل استرس، مشکلات بینایی مرتبط با استرس نیز برطرف می‌شود. در واقع آرام شدن ذهن و بدن در اولین قدم، پاسخ استرس را غیرفعال می کند.

سبک زندگی امروزه مانند ساعات کار طولانی‌تر و استفاده مداوم از فناوری دیجیتال اغلب باعث ایجاد استرس می شود. از سویی دیگر تمام فناوری فعلی مانند گوشی های تلفن، تبلت ها، لپ تاپ ها به استفاده مکرر و طولانی‌ تر چشم‌ها نیاز دارند. به همین علت زندگی مدرن به دلیل پیچیدگی های بسیار استرس بیشتری را به همراه دارد. خستگی و خشکی چشم ها امروزه به ویژه در نسل جوان به کرات دیده می شود.

در این راستا، استفاده از تکنیک های آرام سازی و کاهش استرس در کنار گزینه های درمان سنتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. آموزش اتوژنیک یکی از تکنیک های موثر برای مدیریت استرس است که به آن تن آرامی خود-مولد هم گفته می شود. در این روش با استفاده از تصاویر ذهنی می توانید فعالیت قسمت های مختلف بدن مانند گردش خون و ضربان قلب را کنترل کنید. مدیریت این قسمت های حیاتی از بدن تاثیر زیادی در عملکرد سایر قسمت های بدن از جمله چشم ها دارد.

بنابراین در صورت ابتلا به استرس و تاثیر استرس بر بینایی، گنجاندن این تکنیک ها در برنامه درمان می تواند بسیار سودمند باشد. انجام منظم این تکنیک ها تا حد زیادی در پیشگیری از مشکلات بینایی به شما کمک می کند. به طور کلی، باید به خاطر بسپارید که درمان شما باید حول محور کاهش استرس و یا کاهش قرار گرفتن در معرض استرس باشد.

همچنین بخوانید:   درمان استرس با طب سنتی

چگونه تاثیرات استرس بر بینایی را کاهش دهیم؟

استرس، بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. در نتیجه، باید یاد بگیریم که چگونه اثرات منفی استرس بر بدن، ذهن و چشم‌ها را کاهش دهیم. اکثر گام‌های اساسی برای کاهش استرس ساده و کم هزینه هستند.

کاهش تاثیر استرس بر بینایی - تکین فارمد روش های توصیه شده ای که می توانند اثرات منفی استرس بر بینایی را کاهش دهند عبارتند از:

  • زمان بیشتری را در فضای باز بگذرانید.
  • تکنیک های یوگا و مدیتیشن انجام بدهید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل را رعایت کنید.
  • تمرینات تنفس عمیق را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • در شبانه روز هشت ساعت خواب و استراحت کامل داشته باشید.
  • حداقل سه روز در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.

اگر این راهکارهای کاهش و از بین بردن استرس جواب نداد و مشکلات بینایی مرتبط با استرس همچنان در شما ادامه یافت، باید برای مراقبت فوری به چشم پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات چشمی به حفظ و بازیابی قدرت بینایی شما کمک می کند.

سخن آخر برای تاثیر استرس بر بینایی

سطوح بالای کورتیزول و آدرنالین در هنگام استرس باعث فشار روی چشم ها و ابتلا به مشکلات عدیده ای از جمله تاری دید می شود. افراد مبتلا به استرس مزمن دائما از فشار چشم ها رنج می برند. این در حالی است که تاثیر استرس بر بینایی می تواند منجر به علائم دیگری هم شود. در برخی موارد، عوارض ناشی از استرس بر چشم، ممکن است جدی باشند که نیاز به درمان و مراجعه به پزشک دارند. به طور مثال، مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق، تغذیه سالم، خواب و استراحت کافی و ورزش از بهترین راه‌های پیشگیری از تأثیرات منفی استرس بر قدرت بینایی محسوب می شوند.

از طرفی هم، راهکارهای درمانی دیگری هم برای رفع استرس وجود دارند که ممکن تاثیر بهتری داشته باشند. با این حال، تشخیص و تعیین بهترین گزینه درمان برای استرس به شدت و نوع آن بستگی دارد. در برخی شرایط، تجویز راهکارهای نوین درمان استرس می تواند نتیجه بهتر و موثرتری داشته باشد. پس اگر نگران بروز استرس و تاثیر منفی آن بر بینایی خود هستید، برای شناخت درمان های جدید با تکین دارو تماس بگیرید. شاید این راهکار برای شما هم موثر باشد.

سوالات متداول در تاثیر استرس بر بینایی

آیا استرس می تواند منجر به بیماری گلوکوم (آب سیاه) شود؟

بله، استرس به طور غیر مستقیم زمینه ابتلا به بیماری آب سیاه یا گلوکوم را فراهم می کند و همچنین در صورت ابتلا به بین بیماری باعث تشدید علائم آن می شود.

آیا بعد از از بین رفتن استرس بینایی به حالت عادی باز می گردد؟

بله. کلید درمان مشکلات چشمی که ناشی از استرس هستند، کاهش قرار گرفتن در معرض استرس است. اگر مشکلات بینایی مرتبط با استرس را به عنوان پاسخ استرس تجربه می کنید، به توصیه پزشکان باید پیش از هر چیز اقداماتی را برای آرام کردن خود انجام دهید. این کار باعث می شود بدن شما از افزایش سطوح کورتیزول و آدرنالین بهبود یابد. با مدیریت استرس بدن شما حداکثر در عرض 20 دقیقه به وضعیت ثبات می رسد و بینایی طبیعی بازیابی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا