درمان اضطراب و استرس

درمان و از بین بردن استرس

اکثر افراد از درمان استرس و پیگیری روند درمانی خودداری می کنند. چون معتقدند که استرس، نیازی به درمان ندارد و به مرور زمان برطرف می شود. این در حالی است که عدم درمان استرس مزمن می تواند با عوارض زیادی همراه باشد. از طرفی هم، گزینه های درمانی زیادی برای استرس وجود دارند.

اگرچه استرس یک واکنش طبیعی است که ما را ترغیب می کند تا بتوانیم به تهدیدات موجود در محیط خود پاسخ مناسبی بدهیم. نحوه واکنش ما به استرس تا حد زیادی بر سطح رفاه و سلامت روان ما تأثیر گذار است. زندگی مدرن همواره باعث استرس ما می‌شود. این استرس به دلیل حجم عظیمی از محیط های اجتماعی است که ما به طور منظم در آن قرار می گیریم.

ما اغلب کنترل بسیار کمی بر موقعیت ها داریم و این امر منجر به استرس بیشتر می شود. خانواده ناکارآمد یا ازدواج ناراضی نمونه هایی از موقعیت هایی هستند که می توانند باعث استرس مزمن شوند. استرس مزمن زمانی رخ می دهد که فرد نمی تواند راهی برای اجتناب از عوامل استرس زا ببیند و از جستجوی راه حل دست می کشد.

یک تجربه آسیب زا در اوایل زندگی نیز می تواند به ایجاد استرس مزمن منجر شود. اما چرا با این حال، اکثر افراد در درمان آن کوتاهی می کنند؟ آیا راهکارهای درمانی موثر و حتی ساده ای برای درمان استرس وجود ندارند؟ به طور حتم این چنین نیست. برای همین ما در این مقاله از تکین دارو، برخی از گزینه های درمانی برای استرس را مورد ارزیابی قرار داده ایم.

 رایج ترین گزینه های درمانی برای استرس

استرس منجر به اختلال در انجام مسئولیت های روزمره چه در خانه و چه در محل کار می شود. به همین علت برای داشتن یک سبک زندگی سالم پیش از هر چیز باید یاد بگیرید که چگونه با استرس خود مقابله کنید. برای مدیریت و درمان استرس  روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

ورزش

مطالعات نشان می دهد که برای درمان استرس  انجام ورزش های قدرتی با شدت بالا موثرتر از ورزش های سبک هستند.  انجام روزانه تمرینات ورزشی حتی  برای افرادی که استرس مربوط به ترک سیگار را تجربه می کنند، نیز بسیار مفید است.

ورزش برای مقابله با استرس - تکین فارمد
یکی از راه‌های مقابله و کنترل استرس ورزش است.

مراقبه

مراقبه برای درمان استرس موثر است و می تواند به کاهش افکار منفی کمک کند و در نتیجه مدیریت استرس برای شما آسان تر می شود. تمرینات مدیتیشن دارای طیف گسترده ای از جمله تمرکز حواس و ذهن آگاهی هستند که هر یک از آنها به نوبه خود در مدیریت استرس بسیار موثر است.

برای آرام کردن استرس تمرینات مدیتیشن توصیه می‌شود - تکین فارمد
مراقبه و تمرینات مدیتیشن یکی از راه‌های مقابله و کنترل استرس است.

یادداشت نویسی

 با نوشتن احساسات خود بر روی کاغذ می توانید بر روی افکار خود کنترل بیشتری پیدا کنید. به طور کلی هرگونه نوشتن مبتنی بر ابراز احساسات، پریشانی ذهن را کاهش می دهد، به افزایش سطح سلامت روان کمک می کند و بهزیستی کلی را بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید:   درمان استرس خانگی
نقش یادداشت نویسی در آرام کردن استرس و اضطراب - تکین فارمد
یادداشت نویسی موجب از بین بردن و کاهش استرس می‌شود.

مصرف مکمل های گیاهی

به نظر می رسد یکی دیگر از گزینه درمان استرس، مصرف برخی مکمل های گیاهی است. با این حال پیش از مصرف هر گونه مکمل گیاهی به منظور پیشگیری از تداخلات آنها با سایر داروها ضروری باید حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

استفاده از مکمل‌های گیاهی برای درمان استرس - تکین فارمد
مکمل‌های گیاهی باعث درمان و از بین بردن استرس می‌شود.

بهبود سبک تغذیه

اگر تحت استرس شدید و مزمن قرار دارید باید تا حد امکان مصرف میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. آنتی اکسیدان موجود در میوه ها باعث کاهش علائم استرس می شوند. همچنین برای افزایش اثرات تغذیه در بهبود علائم و درمان استرس، بهتر است تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کنید و مصرف کافئین روزانه خود را نیز کاهش دهید.

تغذیه سالم برای درمان و از بین بردن استرس و اضطراب - تکین فارمد
بهبود سبک غذایی موجب آرام کردن و از بین بردن استرس می‌شود.

​ استراتژی های مدیریت زمان برای درمان استرس

انجام همزمان چند تعهد با هم در زمینه های مختلف کاری یا خانوادگی یکی از مهمترین دلایل افزایش سطح استرس است. در این شرایط استفاده از استراتژی های مدیریت زمان به شما کمک می کند تا استرس خود را کاهش دهید. همچنین تجزیه پروژه های بزرگ به مراحل قابل مدیریت نیز می تواند در انجام بهتر کارها و کاهش استرس به شما کمک کند.

برای کنترل و مقابله با استرس مدیرت درست زمان نقش مهمی دارد.
مدیریت زمان یکی از کلیدی ‌ترین روش‌های کنترل و مقابله با استرس است.

استفاده از روغن ها و رایحه درمانی برای استرس

بوییدن اسانس های گیاهی تسکین دهنده می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. مطالعات نشان می دهد که رایحه اسطوخودوس بیش از سایر گیاهان درمانی در درمان استرس موثر است. با این حال برخی افراد به عطرهای خاص واکنش بهتری نشان می دهند، بنابراین بهتر است برای گرفتن بهترین نتیجه رایحه های مختلف را امتحان کنید.

استفاده از روغن‌ها و رایحه‌های درمانی جهت درمان استرس
استفاده از روغن‌ها و رایحه‌های طبیعی برای درمان و ارام کردن استرس بسیار توصیه می‌شود.

رایحه روغن لیمو

 این روغن از برگ دارای عطری خنک و شیرین است و درخت لیمو به دست می آید. استنشاق این روغن اثرات استرس را در بدن کاهش می دهد و باعث از بین رفتن علائم خستگی و کسالت بدن می شود. استنشاق رایحه روغن لیمو به دلیل کاهش استرس و اثرات آرام بخش در منظم کردن الگوهای خواب نیز بسیار موثر است.

رایحه پرتقال

 اسانس گیاهی پرتقال دارای رایحه ای شیرین است و از پوست این میوه به دست می آید. استفاده از رایحه شیرین پرتقال به مدت 30 دقیقه در روز یکی از بهترین روش های کاهش استرس با درمان های گیاهی است.

رایحه کندر

 این گیاه علاوه بر اثرات مفیددر افزایش هوش و حافظه می تواند علائم استرس را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. برای استفاده چند قطره از روغن کندر را بر روی یک تکه پارچه تمیز بریزید. این پارچه را می توانید هر روز به مدت 10 دقیقه استنشاق کنید. همچنین برای استفاده راحت تر توصیه می شود که این پارچه را شب ها در زیر بالش خود قرار بدهید.

ماساژ با روغن یلانگ یلانگ

 استفاده از این روغن گیاهی تا حد زیادی هورمون کورتیزول بدن را کاهش می دهد و از این طریق موجب کاهش علائم استرس می شود. استفاده از این روغن گیاهی بهترین جایگزین درمان های دارویی برای استرس است. به همین علت به افرادی که دارای سطوح بالای از استرس هستند توصیه می شود که ماساژ با روغن یلانگ یلانگ را در برنامه روزانه خود قرار بدهند.

ماساژ با روغن کانابیدیول

 روغن کانابیدیول (CBD) از مشتقات گیاه شاهدانه است. این روغن خواص ضد التهاب و ضد استرس دارد. ماساژ با روغن کانابیدیول به درمان اضطراب کمک می کند. این روغن به آرامی جذب پوست می شود و اثرات آرام بخشی بر بدن می گذارد.

همچنین بخوانید:   تاثیر استرس بر بینایی

درمان استرس با دمنوش های گیاهی

بررسی ها نشان می دهد که مصرف برخی از دمنوش های گیاهی می تواند تاثیر بسیار زیادی در تسکین علائم و حتی درمان استرس داشته باشد، برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

دمنوش گل گاو زبان

گل گاوزبان دارای  مقادیر زیادی از پتاسیم و کلسیم است و به همین علت اثرات آرام بخشی در سیستم عصبی بدن دارد. مصرف روزانه این دمنوش گیاهی با مدیریت علائم استرس، باعث کاهش مشکلات دیگر از جمله تپش قلب نیز می شود.

دمنوش نعنا فلفلی

مصرف این گیاه مفید می تواند احساس ناامیدی، استرس و خستگی را کاهش دهد. حتی استنشاق بوی روغن نعناع فلفلی، به کاهش استرس در افرادی که به دلیل حمله قلبی و زایمان در بیمارستان بستری هستند، کمک بسیار موثری می کند.

دمنوش بابونه

 اغلب افراد چای بابونه را به دلیل خاصیت خواب آور بودن آن می شناسند. این خاصیت به دلیل اثرات آرامبخش زیاد چای بابونه است. در واقع مصرف این چای گیاهی در میان شناخته شده ترین دمنوش های درمان استرس قرار دارد.

دمنوش اسطوخودوس

این گیاه به دلیل اثرات تثبیت کننده خلق و خو و آرام بخش به عنوان بهترین درمان گیاهی استرس شناخته می شود. برای مصرف این دمنوش گیاهی هر بار از یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس استفاده کنید. خاصیت آنتی اکسیدان این دمنوش تا حد زیادی استرس های روزمره شما را کاهش می دهد.

دمنوش سنبل الطیب

  معمولاً به عنوان یک داروی گیاهی برای رفع استرس استفاده می شود. مصرف این دمنوش می تواند به تسکین بی خوابی های ناشی از استرس کمک کند. استفاده همزمان و ترکیبی از سنبل الطیب و گل گاوزبان باعث می شود که از این دمنوش گیاهی برای درمان استرس نتیجه بهتری بگیرید.

دمنوش بادرنجبویه

نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش بادرنجبویه باعث خلق و خوی بهتر، کاهش خشم و تحریک پذیری می شود. با عملکرد بهتر بدن و آرامش بیشتر سطح استرس شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اما با این حال افرادی که دارای اختلالات تیروئید هستند، باید حتما این دمنوش را زیر نظر پزشک مصرف کنند.

درمان های دارویی استرس

از آنجایی که استرس زیاد در عملکرد بدن و مغز تاثیر می گذارد، طیف گسترده ای از داروها را می توان برای کمک به کاهش استرس و حتی پیشگیری از آن استفاده کرد. داروهای مختلفی مانند آرام بخش ها، داروهای ضد افسردگی و مسدود کننده های بتا همگی برای کمک به افراد برای مقابله با استرس توسط پزشکان تجویز می شوند.

درمان دارویی جهت درمان استرس و اضطراب
دارو‌های ضد استرس

 اغلب مردم این دسته از دارو ها را به عنوان آرام بخش، خواب آور و یا ضد اضطراب می شناسند. پزشک این داروها و مقدار دوز مصرفی آنها را متناسب با شرایط جسمی و روحی افراد تجویز می کند. مصرف داروهای ضد استرس میزان تحریک پذیری نورون های عصبی را کاهش می دهد و از این طریق اثرات آرام بخشی در عملکرد سلول های عصبی ایجاد می کند.

داروهای ضد استرس اغلب به طور وسیعی در درمان اختلالات اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها میزان هورمون های شادی را در بدن افزایش می دهند و از این طریق بر کاهش استرس و بهبود خلق و خو تاثیر می گذارند. پزشک این داروها را ابتدا با دوز کم تجویز می کند و سپس با گذشت زمان و بررسی روند بهبود مقدار دوز دارو را افزایش می دهد. حداقل به چند ماه زمان نیاز است تا اثرات مصرف داروها در بدن مشخص شود.

همچنین بخوانید:   استرس و افسردگی

عوارض مصرف دارو در درمان استرس

امروزه داروهای بسیار زیادی وجود دارند که پزشکان از آنها برای کاهش علائم استرس استفاده می کنند. به عنوان مثال بنزودیازپین‌ها یکی از متداول‌ترین گروه‌های آرام‌بخش  هستند که شامل داروهای مختلفی مانند آلپرازولام، کلونازپام دیازپام و بسیاری دیگر از داروها می شود.

 بسیاری از داروهایی که برای کاهش علائم استرس تجویز می شوند برای استفاده کوتاه مدت موثر هستند. استفاده طولانی مدت از داروهای پزشکی برای مدیریت استرس منجر به اختلالات خواب و کاهش حافظه می شود.

بسیاری از داروهایی که برای کاهش و درمان استرس استفاده می شوند اعتیادآور هستند. این وضعیت می تواند مشکلات رفتاری و سلامتی جدی را در صورت مصرف بلند مدت داروها در شما ایجاد کند. برخی از مهمترین داروهای درمان استرس  و عوارض منفی آنها، عبارتند از:

داروهای درمان استرس عوارض ناشی از مصرف داروها
آلپروزولام خواب آلودگی، افت فشار خون، کاهش حافظه
کلونازپام خستگی، تحریک پذیری، آبریزش بینی، اسهال
لوازپام ضعف، سرگیجه، بی حسی، عدم تعادل
دیازپام خارش های پوستی، ابتلا به مشکلات تکلم
فلورازپام سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف، کاهش حافظه

به طور کلی تمام داروهایی که برای کاهش اثرات استرس مورد استفاده قرار می گیرند چه اعتیادآور یا غیر اعتیادآوردارای پتانسیل عوارض جانبی و خطرات سلامتی هستند و فقط باید طبق تجویز پزشک استفاده شوند. اما با این حال، در روش های درمانی نوین ممکن است داورهایی به این لیست اضافه شده باشد که عوارض آنها کمتر و یا فاقد عوارض جدی باشند.

سخن آخر درمورد درمان استرس

امروزه استرس جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن انسان ها محسوب می شود. مشغله های فراوان، مسئولیت های کاری و خانوادگی همگی موجب افزایش بار کاری و در نتیجه ایجاد استرس در فرد می شوند. از این رو اهمیت به مدیریت و کنترل استرس در زندگی روزمره ما اهمیت زیادی دارد.

روش های مختلفی برای درمان استرس وجود دارد که یکی از آنها استفاده از درمان های دارویی است. اما از سویی دیگر مصرف داروها نیز اغلب با عوارض زیادی همراه هستند. بنابراین بهترین کار برای کاهش استرس، انتخاب دارو هایی است که دارای کمترین عوارض باشند. برای شناخت لیست این داروها، می توانید با تکین دارو تماس گرفته و اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

سوالات متداول درباره‌ی درمان استرس

آیا می توان داروهای ضد افسردگی را به طور ناگهانی قطع کرد؟

خیر، باید مراقب باشید که مصرف این داروها را به طور ناگهانی متوقف نکنید. زیرا قطع ناگهانی این داروها در برخی موارد منجر به عوارض خطرناکی مانند تشنج می شود.

بهترین راه درمان استرس  چیست؟

استفاده از راهکارهای خانگی و همچنین مصرف داروهایی که با کمترین عوارض همراه باشند، می توانند علائم استرس را کاهش دهند برای درمان استرس  مناسب تر هستند.

برای تاثیر گذاری داروهای استرس چه مقدار زمان نیاز است؟

حداقل چند هفته تا چند ماه زمان نیاز است تا اثرات داروهای ضد استرس در بدن مشخص شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا